3 nadelen van social media en hoe ermee om te gaan

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Wat ooit begon als een platform waarop we met oude en nieuwe vrienden contact hielden, ontwikkelde zich door de jaren heen tot dé marketingtool bij uitstek: we hebben het natuurlijk over Facebook. Toch zijn er ook nadelen verbonden aan het gebruik van social media als marketingplatform voor je bedrijf. Dat wil niet zeggen dat je je plannen met social media daarom maar overboord moet gooien, integendeel. Het gaat erom hoe je met die nadelen omgaat. Enkele aanbevelingen!

1. Social media zijn nu eenmaal, euhm, sociaal

Je zou de socialmediaplatformen soms beter ‘asociaal’ noemen, afgaand op de vele negatieve en zelfs haatdragende reacties die je op Twitter en Facebook leest. Wees dus gewaarschuwd: ook klanten die de nood voelen om hun klachten over jouw product of dienst aan de rest van het internet? kenbaar te maken, zullen dat doen op de social kanalen van je bedrijf.

Advies: ga met negatieve berichten om zoals je er ook in real life mee zou omgaan. Negeer de klacht van de klant niet – dat leidt alleen maar tot méér negativiteit – maar neem zijn probleem serieus en laat weten dat je alles in het werk stelt om het op te lossen.

2. Welkom, social media manager!

De social accounts van een onderneming beheren, vergt tijd en aandacht. Soms zelfs zoveel tijd en aandacht, dat het beheer van Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, … een half- of voltijdse job wordt. Kun je je hier zelf niet mee bezighouden? Stel dan iemand aan als community manager. Zijn job bestaat erin om het community-gevoel op de social media-kanalen van het bedrijf aan te wakkeren.

Kerncompetenties van een social media manager: empathisch, communicatief, stressbestendig, probleemoplossend, positief ingesteld en schrijfvaardig.

3. Wat brengt social media marketing je op?

Het is doorgaans moeilijk om te ROI van je socialmedia-activiteiten in kaart te brengen. Wat leveren alle inspanningen je onderneming nou concreet op? Dat klanten zich gehoord en verbonden voelen, of dat je bedrijf positiever gepercipieerd wordt door de gemiddelde consument, valt nu eenmaal nauwelijks in cijfers uit te drukken.

Wat je wél kunt doen: de statistieken van de bedrijfswebsite nauwlettend in de gaten houden. Leidt de interactie op social media tot meer bezoekers? Dat kun je makkelijk nagaan.

Weeg de nadelen van social media af tegen de voordelen

Twijfel je nog over je strategie wat social media betreft? Gelukkig zijn er ook voordelen aan verbonden. Lees hier hoe je ermee begint en welke de sleutels tot succes zijn.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.