‘The 4-hour workweek’ en wat je ervan kunt leren

Geschreven door
Isabelle Eygenraam

Dit jaar viert het al zijn tiende verjaardag; het ophefmakende boek van Timothy Ferriss dat veel weerklank vond in de ondernemersgemeenschap en meer dan een spin-off kende. Na het succes van zijn ‘The 4-hour workweek’ schoot Ferriss opnieuw raak met ‘The 4-hour body’ en ‘The 4-hour chef’ over – je raadde het al – sporten en koken. Maar wat moet je als ondernemer vooral onthouden van dat boek over een werkweek van vier uur? Enkele waardevolle lessen op een rijtje.

Wil je écht miljonair worden?

Echte rijkdom zit hem niet in veel geld verdienen, aldus Tim Ferriss. Het zit hem in de vrijheid om je tijd te besteden zoals jij hem het liefst wil besteden – aan wat jij belangrijk vindt dus. Dát is wat de meeste mensen volgens hem nastreven: niet het geld, maar de levensstijl van een miljonair. En dat is haalbaarder dan je denkt.

Tijdswinst leidt tot ‘the 4-hour workweek’

Het komt er dus vooral op neer om tijd te winnen. Dat kan onder meer door deze principes toe te passen in je dagelijkse workflow (of dat op zijn minst te proberen):

  • Besteed uit wat je kunt uitbesteden.
  • Doe niet alles tegelijk: stel prioriteiten.
  • Vermijd zinloze taken. Het is niet omdat je iets onbelangrijks goed doet, dat het plots belangrijk wordt.
  • Werk aan je focus en laat je niet afleiden. E-mails zijn doorgaans niet dringend en niet belangrijk.

Klinkt allemaal plausibel, maar dat uitbesteden is wel een lastig puntje – zeker voor beginnende ondernemers. Het kost namelijk geld. Je moet daarnaast dus ook zorgen voor een passieve geldstroom in je onderneming; geld dat binnenkomt zonder dat het jou tijd en werk kost. Moeilijk misschien, maar niet onmogelijk. Wie zich verdiept in e-commerce en een lucratieve niche opzoekt, zou daar weleens vrij snel munt uit kunnen slaan.

Weg met onzekerheidsdenken!

Het zal je niet verbazen dat de auteur van ‘The 4-hour workweek’ een Amerikaan is. Amerikanen zijn wat minder bang als het gaat over het ondernemerschap. ‘Vijf keer falen, zes keer opnieuw proberen’ is daar het motto. Ons advies: laat het je inspireren om komaf te maken met het onzekerheidsdenken dat iedere (aspirant-)ondernemer weleens parten speelt. Vraag je bij elke beslissing af wat het échte worst-casescenario is: wat is het ergste dat je kan overkomen wanneer je die grote investering doet of die belangrijke klant kwijtspeelt? Meestal vallen de gevolgen namelijk wel mee en is het vooral de onzekerheid die je tegenhoudt.

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.