Crowdfunding: wondermiddel of kwakzalverij?

Geschreven door

Crowdfunding betekent dat je online geld ophaalt bij een grote groep kleine investeerders. Zo sla je meerdere vliegen in een klap: je haalt niet alleen inkomsten binnen, maar je ontdekt ook meteen wie jouw doelgroep is en kunt de commerciële haalbaarheid van je project testen. En dat zonder dat je eerst naar de bank hoeft. Helaas kost een geslaagde crowdfundingcampagne wel wat moeite. Ontdek hier of het iets voor jou is! 

Crowdfunding: verschillende beloningen, verschillende types

We onderscheiden verschillende soorten crowdfunding, afhankelijk van het type beloning: 

  • Reward crowdfunding is in het bijzonder geschikt voor innovatieve starters, bedrijven die een nieuw product of prototype willen financieren en artistieke of sociale projecten. Je schenkers krijgen een niet-financiële beloning waarvan de waarde toeneemt met het geïnvesteerde bedrag. Meestal gaat het om een soort van voorverkoop waarbij je exclusieve opties weggeeft aan je investeerders.  

  • Bij debt crowdfunding lenen investeerders geld in ruil voor een terugbetaling, al dan niet met interest. Debt crowdfunding is interessant voor ondernemingen die een banklening aangaan en hun eigen inbreng willen financieren of een kapitaalinjectie zoeken. Of bijvoorbeeld een kledingzaak die wil verbouwen en klanten het door hen geïnvesteerde bedrag in kledingbonnen aanbiedt. 

  • In het geval van equity crowdfunding schenken investeerders een bedrag zonder terugbetaling, maar krijgen ze een bepaald deel aandelen. Dit type is dus vooral toepasbaar voor ondernemingen die kapitaal ophalen. 

Van incrowd tot community

Je krijgt een crowdfunding niet van de grond zonder een kerngroep van ‘early supporters’. De bal gaat immers pas aan het rollen als je campagne haalbaar lijkt en als er mensen als merkambassadeur optreden. Voor je naar een crowdfundingplatform trekt, moet je dus voldoende tijd nemen om je doelgroepen te targetten en een overtuigende campagne uit te denken.  

Enkele tips
  • De ideale looptijd voor een crowdfundingcampagne bedraagt 30 à 60 dagen. 
  • Kies als doel het absolute minimale bedrag dat je nodig hebt om je project van de grond te krijgen. Het idee is om je doel ruimschoots te halen.
  • Voorzie regelmatig kwalitatieve content voor je (potentiële) schenkers.
  • Kies het juiste platform voor jouw crowdfundingactie. Van alle Belgische platformen is dat van Kadonation hetgene met de laagste kost, terwijl Angel.me het bekendste is voor reward crowdfundings. Wereldwijd is Kickstarter de populairste keuze.
  • Ga na welke juridische en fiscale gevolgen er aan je campagne verbonden zijn.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.