Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Deze metrics vertellen je wat je moet weten over je website

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Een onderneming kan niet zonder website. En het liefst één die hip en gebruiksvriendelijk is. Maar hoe weet je nu of gebruikers al dan niet vlotjes hun weg vinden naar jouw product of dienst? Daar heb je web analytics voor. Volgende metrics geven je inzicht in je website.

1. Conversieratio

Zeker voor wie een e-commercebedijf runt, zoals een webshop, is de conversieratio een belangrijke metric. Een conversie is een vooraf bepaald doel. Je wil bijvoorbeeld dat bezoekers een aankoop doen op je site, of een contactformulier invullen. De conversieratio is de verhouding tussen het aantal keren dat op de doelpagina of -knop is geklikt en het aantal keren dat de conversie bereikt is.

Top tien: de meest bezochte pagina’s

Welke pagina’s van je site worden het vaakst bezocht? De contactpagina, je blog, specifieke productpagina’s, … ? Inzicht in de populariteit van bepaalde pagina’s biedt je een handvat om je website nóg beter af te stemmen op de interesses van je bezoekers.

2. Waar komt de bezoeker vandaan?

Via welke weg kwam een bezoeker op jouw site terecht? Die vraag wordt beantwoord door de zogenaamde referrals oftewel verwijzingen. Klikte de bezoeker op een link naar jouw site op Facebook of op een andere site? Zocht hij ‘organisch’ via een bepaalde zoekterm in Google? Surfte hij rechtstreeks naar de URL van jouw site? Waardevolle informatie om bijvoorbeeld in kaart te brengen of de aanwezigheid van je bedrijf op sociale media de mensen rechtstreeks naar je bedrijfssite leidt.

3. Bounce rate

Je hebt het ongetwijfeld zelf al vaak gedaan: meteen weggeklikt van een webpagina. Omdat ze niet bevatte wat je zocht. Of omdat ze er te spammerig uitzag. Dat ‘meteen wegklikken van een pagina’ wordt weergegeven in de bounce rate. De bounce rate is het percentage bezoekers dat op je site landt en vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken. Is die voor een bepaalde webpagina aan de hoge kant? Dan loont het om die specifieke pagina eens grondig onder de loep te nemen.

4. Belangrijke metric voor je website: het aantal bezoekers

Uiteraard wil je niet alleen weten waar je bezoekers vandaan komen en wat ze precies uitspoken op je website. Ook hun aantal is niet onbelangrijk. Hoeveel bezoekers krijg je maandelijks over de digitale vloer? En hoeveel van die bezoekers ‘converteren’? Interessante metrics om de groei van je site te meten.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.