E-mailmarketing: achterhaald of must-do?

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Welk product of welke dienst je ook aanbiedt, je wil je leads warmhouden en ook het contact met bestaande klanten niet laten verwateren. En daarvoor is e-mailmarketing de gedroomde strategie – als je het goed aanpakt tenminste. E-mailmarketing klinkt nog nét niet zo prehistorisch als faxmarketing (ja, ook dat bestond ooit …), maar het heeft wel de reputatie niet zo hip en trendy te zijn als bijvoorbeeld social mediamarketing. Hier lees je waarom je er toch je neus niet zomaar voor mag ophalen.  

Bereik klanten rechtstreeks …

Om meteen met de belangrijkste reden in huis te vallen: voor e-mailmarketing heb je geen tussenpersonen of externe platformen nodig. En dat is crucialer dan je misschien denkt. Even verduidelijken …

 

Hoewel de sociale media misschien een ideaal medium lijken om een fanbase uit te bouwen, zijn ze een pak minder betrouwbaar dan e-mailmarketing. Je legt de controle over je klantenbestand namelijk bij een externe partij die daar vervolgens munt uit kan slaan. Het is bijvoorbeeld opvallend dat slechts een schamele 3% van al je volgers jouw niet-gepromote berichten via Facebook te zien krijgen. Wil je de rest ook aanspreken, dan moet je geld neertellen en je berichten promoten.

… en op de plek die ze élke dag bezoeken

Bovendien bereik je je klanten via e-mailmarketing op de plek die ze dagelijks bezoeken, en meer dan waarschijnlijk ongeveer elk uur: terwijl ze op de bus wachten, op het toilet zitten of naar een saai televisieprogramma kijken. Zo blijf je ‘top of mind’ bij je publiek, zelfs al voorkoop je tuinstellen en is het hartje winter. Om zo veel mogelijk impact te creëren, is gepersonaliseerde e-mailmarketing (op maat van de interesses van je contacten) de beste optie.

E-mailmarketing: makkelijk te ‘tracken’

Wanneer je tijd en geld investeert in een e-mailcampagne, wil je natuurlijk ook weten welk effect ze sorteert. En dat kan je perfect meten. Clickdata uit e-mailcampagnes zijn een belangrijke bron van informatie. Zo kun je ermee achterhalen hoeveel ontvangers jouw e-mail effectief openen en op welke links ze daarna klikken. Ook wanneer mensen je mail doorsturen of zich koudweg uitschrijven voor je nieuwsbrief, kom je dat te weten. En daaruit kun je cruciale lessen trekken, zoals wanneer je je nieuwsbrieven of mails het beste verstuurt, welk type subjectline het meeste succes heeft, etc.

Pas op voor spam

Natuurlijk zijn er ook een aantal nadelen verbonden aan e-mailmarketing. Je ontvangers hebben dan wel toestemming gegeven om in jouw e-mailbestand te belanden, maar dat betekent niet dat ze ook staan te springen om je berichten te ontvangen. Veel mensen beschouwen e-mails van bedrijven automatisch als spam. Het is dan ook zaak om je klanten niet te bestoken met e-mails en alleen te communiceren als je écht kunt uitpakken met boeiende inhoud en catchy subjectlines die meteen aanmoedigen om door te klikken.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.