Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Een goed team samenstellen, hoe doe je dat? Ontdek de gouden tips van Kadonation

Geschreven door
Isabelle Eygenraam

Als je wil dat je start-up groeit, moet je een goed team samenstellen. Maar hoe doe je dat? Een aantal tips!

Jelle en Fabrice zijn goed bezig met hun start-up Kadonation. De plannen om te groeien zijn dan ook niet langer toekomstmuziek. Momenteel bestaat hun team uit een vijftal medewerkers en daar komen er geleidelijk aan bij. Als het van Fabrice afhangt, telt Kadonation binnen enkele jaren 30, 40 of – waarom ook niet! – 50 werknemers. “Als je wil groeien, is het belangrijk om een goed team samen te stellen”, zegt Fabrice. Maar hoe doe je dat juist?

Stel een team samen met mensen die slimmer zijn dan jij

 

“Een van de moeilijkste zaken bij het opstarten van een bedrijf, is de juiste mensen aanwerven. Zeker in het begin. Je hebt weinig financiële middelen en dus werf je jonge – en meestal onervaren – mensen aan, omdat die minder kosten”, aldus Fabrice. Klinkt logisch, maar dat is het niet. “Als start-up wil je vooral snel kunnen groeien en dat gaat niet als je te veel bezig moet zijn met het begeleiden en opleiden van je werknemers”, legt Fabrice uit. De tip van Fabrice? “Neem iemand aan die al goed is in wat hij doet.”

Kijk verder dan je eigen netwerk

 

Idealiter zijn je werknemers niet alleen goed in wat ze doen, maar ook nog eens goed in iets waar jij niet zo goed in bent. “Als je iemand nieuw aanwerft, zorg er dan voor dat die complementair is met jou”, zegt Fabrice. “Ga niet zoeken naar nieuwe werkkrachten in je eigen netwerk of je vriendengroep van op school”, tipt Fabrice, “want zij hebben meestal dezelfde talenten als jou, waardoor ze geen aanvulling zijn.” Je moet dus verder kijken dan je eigen netwerk, maar hoe doe je dat?

  • Ga naar job fairs die gericht zijn op de profielen waar jij naar op zoek bent;
  • Maak gebruik van de filters op LinkedIn om heel specifiek te zoeken naar mensen met een bepaalde expertise;
  • Spreek je investeerders aan: zij hebben meestal een heel groot netwerk en zullen je zeker willen helpen;
  • Verspreid je vacatures op kanalen die gericht zijn op specifieke profielen;
  • Ga naar netwerkevents buiten jouw expertise, zo is een netwerkevent voor HR-managers een goudmijn als je op zoek bent naar nieuwe talenten.

Durf mensen ontslaan
 

Ondernemen is trial and error. Ook bij Kadonation is dat het geval: “onze eerste twee aanwervingen hadden niet het juiste profiel”, geeft Fabrice toe. "Ik heb dat maanden laten aanslepen, omdat ik niet wist wat ik ermee moest doen. Dat heeft veel tijd én geld gekost.” Fabrice heeft dus maar één boodschap: “Als je iemand moet ontslaan, zoek dan geen excuses en doe het! Het is inderdaad helemaal niet fijn, maar als het moet dan moet het.”

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.