Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Hoe bepaal je de juiste KPI's om jouw onderneming te laten groeien?

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Als ondernemer heb je de uitspraak ‘meten is weten’ wellicht al eens horen vallen. En ze klopt, als je tenminste weet wát je moet meten. Je Key Performance Indicators of KPI’s bepalen, is een goed idee. Deze indicatoren helpen je je doelstellingen nauwgezet opvolgen.

Concrete doelstellingen: dé voorwaarde om met KPI’s te werken

In het wilde weg een paar factoren als KPI benoemen heeft natuurlijk geen enkele zin. Vooraleer je de KPI’s voor jouw onderneming kunt bepalen, moet je immers weten waar je naartoe wilt groeien. Het is daarom een goed idee om een grondige SWOT-analyse uit te (laten) voeren. Die legt de sterktes (Strenghts) , zwaktes (Weaknesses), kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) voor jouw onderneming bloot. Bundel je sterktes en kansen om mogelijke groeipaden te achterhalen en verbind zwaktes met bedreigingen om de grootste risico’s in kaart te brengen. De SWOT-inzichten combineer je met je missie en visie om tot strategische en operationele doelstellingen te komen. 

Kenmerken van goede KPI’s

Je KPI’s voldoen het best aan het SMART-principe. Dat wil zeggen dat elke KPI specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Andere kenmerken van goede KPI’s: 

  • KPI’s zijn een proces: ze worden regelmatig opgevolgd, besproken en indien nodig bijgewerkt. 

  • Daarom is ‘less more’. Om het proces behapbaar te houden, beperk je het aantal KPI’s tot de allerbelangrijkste zaken. Een vijftal is meestal voldoende.  

  • Toekomstgericht. Je KPI’s dienen om zaken te verbeteren, maar je wilt ze tegelijkertijd zo lang mogelijk laten meegaan. De kunst is om ze concreet genoeg te formuleren, en er tegelijkertijd voor te zorgen dat ze met voldoende factoren rekening houden. Zo is ‘minstens 75 % van de treinen moet stipt rijden’ een betere KPI dan ‘minstens 75 % van de treinen moet op tijd vertrekken’.  Een trein die op tijd vertrekt, kan immers nog steeds vertraging oplopen onderweg. 

  • Ze hebben een impact op de hele organisatie. Dat wil zeggen dat zowel medewerkers als stakeholders er het nut van moeten inzien. 

KPI’s op verschillende niveaus en domeinen

Omdat KPI’s zo’n sleutelfunctie hebben in je onderneming, is het veelal nuttig om ze op te delen. De manier waarop je dat doet, staat vrij. Enkele suggesties: 

  • KPI’s voor visie en missie, strategische doelstellingen en operationele doelstellingen. 

  • Per domein: algemeen, financieel, HR, verkoop, techniek, online, … 

  • In de categorieën van KPI-pionier Wouter Van den Berghe: doelindicatoren, procesindicatoren en organisatie-indicatoren. 

  • KPI’s om te bepalen of een bepaalde opdracht een goed idee is. 

Wanneer zijn KPI’s geen goed idee?

Als jouw onderneming nog in volle verandering is, zijn KPI’s wellicht niet nuttig. Als je daarnaast nog op zoek bent naar de zaken die jouw onderneming helpen om jouw strategie succesvol uit te voeren, focus je beter eerst op de zogenaamd kritieke succesfactoren (KSF’s). Zodra je die gevonden hebt, is je KPI’s bepalen een koud kunstje. 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.