Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Hoe bereken ik de waarde van een bedrijf? Drie methodes onder de loep

Geschreven door
Stéphanie Etienne

In bepaalde gevallen is het nuttig om de waarde van je onderneming te bepalen. Maar hoe begin je eraan? Dat ontdek je in dit artikel!

Als je je onderneming zou willen verkopen of een andere overnemen, is het bijzonder handig om de waarde van die onderneming te kennen zodat je een correcte prijs kunt bepalen. Maar ook als je nog niet meteen (ver)koopplannen hebt, is de waarde van je bedrijf bepalen een interessante oefening. Helaas is het een complexe aangelegenheid: verschillende rekenmethodes zullen je een ander beeld geven. De beste aanpak voor de waardebepaling van een bedrijf? Verschillende methodes combineren. Met de waarderingstool van Unizo wordt dat automatisch voor je gedaan.

Intrinsieke waarde-methode

We bepalen de zogenaamde intrinsieke waarde van een onderneming door alle materiële elementen ervan om te rekenen naar hun huidige waarde. Voor een handelszaak bepaal je de werkelijke waarde van alle onderdelen in die zaak, voor een vennootschap kijk je naar de balans. Je beschouwt de uitkomst van deze berekening het beste als een ‘vervangingswaarde’: de prijs die je zou betalen om op dit moment een vergelijkbare onderneming aan te kopen. Je houdt dus geen rekening met eventuele afschrijvingen en immateriële elementen die ook een invloed op de waarde hebben, zoals naambekendheid, netwerk en knowhow.

Rentabiliteitsmethode

Bij de rentabiliteitsmethode probeer je de te verwachten winst te bepalen. Je bepaalt de ‘normale’ winst van de afgelopen boekjaren, en deelt die door het vereiste rendement op het eigen vermogen. De uitkomst hiervan noemen we de representatieve winst. Je moet namelijk rekening houden met subsidies, huurprijzen, lonen, … Als je op zoek bent naar een overnameprijs, wordt deze representatieve winst meestal nog vermenigvuldigd met een factor van vier tot zes.

Discounted cashflow-methode

De belangrijkste factor om de gezondheid van een onderneming te bepalen is de cashflow. Met deze rekenmethode breng je de toekomstige netto kasstromen in kaart voor de komende drie tot vijf jaar. Op basis van het businessplan en andere relevante gegevens bepaal je de inkomende en uitgaande kasstromen – met uitzondering van financieringslasten. Zo bepaal je hoeveel geld er in de toekomst vrij blijft om bijvoorbeeld leningen af te lossen. In theorie geeft de DCF-methode je het meest correcte beeld van de waarde van de onderneming, maar het is niet eenvoudig om toekomstige kasstromen te voorspellen. Laat je dus zeker bijstaan door iemand met kennis van zaken.

 

Meer weten over de verschillende rekenmethodes? Bekijk dan deze webinar.

 

Deze podcast al gehoord? Jeroen De Wit van Teamleader spreekt over HR. Luister naar zijn tips en maak kans op een Teamleader-licentie voor 1 jaar!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.