Hoe evolueer je van een start-up naar een scale-up?

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Heb je enkele jaren geleden de sprong gewaagd en ben je je eigen bedrijf begonnen? Voor start-ups zijn er in België veel kansen te rapen. Maar wat als jouw bedrijfje zijn grenzen heeft bereikt? Dan is het tijd om andere markten te verkennen en te evolueren naar een scale-up. Geen nood: we geven je enkele tips.

Start-up vs. scale-up

Het verschil tussen een start-up en een scale-up zit ‘m in de groeifase en de grootte van het bedrijf. In tegenstelling tot een beginnend bedrijfje heeft een scale-up al vijftig tot honderdvijftig medewerkers in dienst. Er is een functionerend managementteam, wat de oprichter(s) toelaat om zich ten volle op de toekomst van het bedrijf te storten. Als CEO van een scale-up hoef je je dus minder met operationele taken bezig te houden. Je bent goed op weg om een echte leider te worden. Een Belgisch voorbeeld van een scale-up is het Gentse bedrijf Showpad, dat dankzij een kapitaalinjectie in één jaar tijd groeide van 100 naar 250 werknemers.

Scale-uptips om nooit te vergeten

Naarmate je bedrijf groeit, winnen bepaalde zaken aan belang en schuiven andere naar de achtergrond. Hoe merk je dat het tijd is om je business uit te breiden? En hoe doe je dat met succes? We geven je graag enkele cruciale aandachtspunten mee:

  • Uit een onderzoek van Startup Compass in 2011 blijkt dat maar liefst 74% van de 3.200 ondervraagde startups faalde als scale-up. De oorzaak? Ze begonnen veel te vroeg te schalen. Wees dus niet overmoedig en wacht tot je product voldoende retentie heeft (d.w.z.: een groot deel van je klanten blijft bij je) en de structuur sterk genoeg is om een grote groei op te vangen.
  • Als startup neem je uiteraard elke klant met open armen aan. Maar hoe groter je bedrijf wordt, hoe kieskeuriger je kunt zijn. Op het moment dat je klanten moet weigeren, is het tijd om na te denken over uitbreiding.
  • Aanwerven kost tijd. Bespaar geen geld of moeite om de beste medewerkers voor jouw bedrijf te vinden. Zeker de eerste nieuwe werknemers voor buitenlandse kantoren verdienen je toegewijde aandacht. Als je wil weten wannéér het tijd is om een nieuwe manager aan te nemen, kun je een beroep doen op de management labor efficiency ratio. In dit artikel van Scale Up Company lees je hoe die tool in zijn werk gaat.
  • Durf afscheid te nemen van je startup. Klamp niet te hard vast aan de mensen waarmee je je bedrijf uit de grond hebt gestampt of het oorspronkelijk idee dat de bal aan het rollen bracht. Zo is het succesvolle bedrijf Xpenditure begonnen met het plan om prepaid mastercards aan te bieden onder de naam Cardwise. Maar omdat de markt behoefte had aan oplossingen voor onkostennota’s, gooiden ze het roer helemaal om. En dat bleek een uitstekende beslissing, want ondertussen hebben ze al werknemers in Londen, New York en Sao Paulo. Durf de visie en missie van je startup dus bij te sturen.
  • Is de financiële situatie van startup stabiel? Bereiken jullie al je doelen? Denk tot slot pas aan uitbreiden als je je meest ambitieuze doelen overtreft en de verwachtingen er voor de komende vijf jaar positief uitzien.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.