Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Hoe je als ondernemer aan PR kunt doen

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Als ondernemer heb je heel wat mogelijkheden om je merk of bedrijf in de kijker te zetten. Denk aan AdWords en social media, maar ook aan tal van offline promotiemogelijkheden. Public Relations of PR staat daarbij misschien niet bovenaan je prioriteitenlijstje. Toch heb je er alle baat bij om de relatie tussen je organisatie en je publiek – bestaande klanten, maar ook potentiële klanten – te onderhouden en je imago te verzorgen. Hoe je dat aanpakt? Dat lees je hier!

Niet metéén resultaat

Als ondernemer heb je duizend-en-een dingen te regelen, dus je wil graag snel het resultaat zien van je inspanningen. Toch moet je je een beetje intomen als het over PR gaat, want dit is een langetermijnwerk. Investeren in PR vormt een solide basis voor je business, maar het vraagt tijd. Idealiter zet je er tien procent van je jaarbudget voor opzij en stel je vooraf duidelijke doelen of bepaal je een heldere strategie. Vertrek daarbij van de ‘waarom’-vraag: waarom doe jij aan PR? Het antwoord is niet zomaar je product of dienst, maar bijvoorbeeld wat jouw product of dienst uniek of de moeite waard maakt.

Een PR-lijst is onmisbaar

Een uitgebreid professioneel netwerk komt altijd van pas, maar zéker als je het maximum uit je PR-strategie wil halen. Leg contact met journalisten uit je vakgebied en onderhoud die door hen regelmatig updates of nieuws toe te sturen, en leg een heuse PR-lijst aan van relevante ‘influencers’.

Tip: Je kunt bijvoorbeeld eens gaan kijken wie er zoal over jouw concurrenten schrijft.

Een consistente merkboodschap

Tot slot betekent PR niet: zoveel mogelijk informatie de wereld in sturen, in de hoop dat er af en toe iets opgepikt wordt. Generalistische content is not done: personaliseer je persberichten en hou ze kort. Zorg verder dat al die korte brokjes consequent aansluiten bij het algemene imago dat je met je bedrijf wil uitstralen.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.