Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Hoe stel ik een goed mission statement op?

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Heb je al van een mission statement gehoord, maar weet je nog niet goed wat het verschil met een visie is en hoe je er een opstelt? Wij helpen je graag verder!

Met een mission statement of missie leg je vast waar je als onderneming voor staat. Ze vormt in feite een antwoord op de vraag waarom je doet wat je doet en is – samen met je visie – cruciaal om je strategie, doelstellingen en KPI’s op te stellen. Het is echter niet altijd eenvoudig om een goed mission statement te formuleren, en vaak verwarren bedrijven hun missie met hun visie of andersom. We loodsen je daarom langs de valkuilen en bezorgen je enkele praktische tips.

Elementen van een mission statement

Er bestaan evenveel missies als er bedrijven of ondernemingen bestaan. Toch zijn er vijf elementen die elk mission statement moét bevatten. Je kunt dus het beste beginnen met een antwoord te formuleren op de onderstaande vragen.

  • Wat is je kernactiviteit: wie ben je, wat doe je en wat is je werkterrein?
  • Wat is je bestaansrecht: op welke manier onderscheidt jouw onderneming zich van vergelijkbare organisaties?
  • Welke betekenis heb je voor stakeholders?
  • Wat zijn je belangrijkste normen, waarden en overtuigingen?
  • Wat zijn je intenties en ambities?

Daarnaast helpt het om je mission statement wat liefde te geven. Het acroniem ‘AMORE’ staat immers voor de vijf kenmerken waaraan een goede missie voldoet: ambitieus, motiverend, onderscheidend, relevant en écht.

Valkuilen bij het opstellen van een missie

Zoals je merkt, moet een missie heel wat informatie bevatten. Tegelijkertijd moet ze beknopt zijn. Een mooi geformuleerde missie opstellen is dus een grote uitdaging. De grootste dooddoeners zijn te vage of hol geformuleerde missies, het gebruik van jargon en afkortingen en te gedetailleerde mission statements. Je moet het bij de grote lijnen durven houden én ervoor zorgen dat je je missie ook kunt waarmaken.

Tip: betrek stakeholders om je missie op te stellen

Zelfs als je een eenmanszaak hebt, kan de input van anderen je helpen om je missie scherp te krijgen. Je kunt een missie immers niet zomaar aan de buitenwereld opleggen, en toetst je opvattingen maar beter af bij de mensen die binnenkort je klanten, medewerkers of investeerders worden. Als je bijvoorbeeld medewerkers aanwerft, is het belangrijk dat zij de missie kennen én ondersteunen.

 

Bekijk hier zes goede voorbeelden!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.