Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Influencer marketing, hoe werkt dat nu precies?

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Eenvoudig gezegd: influencer marketing is een vorm van mond-tot-mondreclame. Bedrijven huren bekende personen in die actief zijn op sociale media en vragen hen om bepaalde merken of producten te promoten bij hun volgers.

Influencers, volgers en sociale netwerken

Influencers zijn vaak bloggers, vloggers of YouTubers. Ze gebruiken sociale media om snel naam te maken, om over zichzelf, hun leven, hun passies, … te praten – en dus ook om tegen betaling producten aan te prijzen. Influencers hebben een uitgebreide community van volgers, die het doen en laten van hun idool nauwlettend in de gaten houden. Zo verzamelen de populairste influencers in luttele minuten tot wel duizenden views en likes. De sociale netwerken die influencers het vaakst gebruiken zijn YouTube, Instagram, Snapchat en hun eigen blogs.

De verklaring voor al dat succes?

Krijgen merken die influencers inschakelen dan echt zoveel meer naamsbekendheid en betere verkoopcijfers? Ja! En daar zijn verschillende verklaringen voor:

  • Influencers genieten het vertrouwen van hun community. Ze hebben veel meer vat op hun volgers dan de meeste vormen van reclame ooit kunnen hebben.
  • Volgers zijn geneigd om zich te vereenzelvigen met het standpunt van een idool dat ze elke dag volgen.
  • Influencers zijn ideaal om heel snel en makkelijk een specifieke doelgroep te bereiken: sporters, make-upartiesten, tieners, zoetekauwen enz. Je wéét dat je product aan het juiste publiek zal worden voorgesteld, zolang je maar een relevante influencer kiest.
Influencer marketing op verschillende manieren

Wil je graag een influencer inschakelen? Dan kun je verschillende kanten uit.

  • Unboxing: je stuurt je product naar de influencer. Die zal het product niet alleen testen en er zijn mening over geven, maar zijn community ook tonen hoe hij vol spanning het pakje openmaakt.
  • Gesponsorde inhoud: je sponsort een foto of een blogpost om de inhoud extra onder de aandacht van de volgers te brengen.
  • Product placement: je stuurt je product naar de influencer van je keuze en die gebruikt het of geeft het een plaats in een van zijn foto's of video's. Heel discreet ... of net niet.
  • Reisblog: dit is dé oplossing waar iedereen over praat, maar je moet er natuurlijk wel de middelen voor hebben. Je doet de influencer een reis (all-in) cadeau en in ruil praat hij elke dag over jouw product.
  • De teugels uit handen geven: jij geeft de influencer de hele dag of tijdens een evenement de volledige controle over je bedrijf en laat hem verslag uitbrengen aan zijn volgers.
Hoe vergroot je de slaagkansen van je campagne?

Eerst moet je je strategie uitstippelen. Daarmee bedoelen we: de geknipte beïnvloeder(s) aanspreken, het gepaste platform kiezen, de grote lijnen van de samenwerking uiteenzetten (zie hierboven) en tot slot kwaliteitsvolle content creëren.


Meer weten? Surf als de bliksem naar de website van BrandCelebrities (enkel in het Frans) of die van Forbes (enkel in het Engels)!

Zodra je bovenstaande knopen hebt doorgehakt, moet je alleen nog bepalen hoeveel budget je wil uittrekken. Meestal geldt: hoe meer volgers een influencer heeft, des te duurder hij is. Veel hangt ook af van het kwaliteitsniveau van de content (foto's, video's, blogpost, …) die je wil inzetten.

Bureaus gespecialiseerd in influencer marketing

Influencer marketing is ondertussen zo’n vaste waarde geworden in de reclamewereld dat gespecialiseerde bureaus voor bestaan. Die bureaus treden op als tussenpersoon voor jouw bedrijf en de influencers met wie ze rechtstreeks samenwerken. Ze helpen je om de geknipte influencers te selecteren en nemen, als je dat wenst, je campagne bijna volledig uit handen.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.