Is klantendata opslaan in de cloud wel veilig?

Geschreven door
Simon van Cauteren

Door je klantendata in de cloud op te slaan, kun je je IT-kosten drastisch terugschroeven. Maar is die manier van werken wel volledig veilig? Er zijn duidelijk heel wat bedrijven die zich dezelfde vraag stellen, want experts schatten dat tegen 2025 amper 26% van alle data in de cloud zal worden opgeslagen – wat natuurlijk betekent dat de overgrote meerderheid (74% dus) nog lokaal zal worden bewaard. 

Waarom je de cloud zou verkiezen

Al je data lokaal opslaan is duur en tijdrovend. Om te voorkomen dat je IT-budget volledig naar interne data-opslag en databeheer gaat, kun je gebruikmaken van online opslagcapaciteit. De cloudopslagdiensten schieten als paddenstoelen uit de grond en proberen klanten te lokken met grote hoeveelheden gratis opslag.

 

Bovendien biedt de cloud je altijd en overal toegang tot je documenten. Verder kun je je medewerkers en collega’s gepersonaliseerde toegangsrechten geven en ervoor zorgen dat ook zij eender waar (thuis, in een koffiebar, …) de gegevens kunnen raadplegen waarvoor zij bevoegd zijn. Tot slot loop je dankzij de cloud ook niet langer het risico dat je kostbare klantendata verliest wanneer dieven met je computer of externe harde schijven aan de haal gaan.

Hoe zit het met de GDPR?

Op 25 mei 2018 is het zover: vanaf dan treedt de nieuwe General Data Protection Regulation in voege en moeten alle bedrijven die over gegevens van EU-burgers beschikken (zoals jouw klantengegevens) voldoen aan strenge maatregelen die de privacy van die burgers beschermen.

 

Hierbij speelt zogenaamde ‘end to end’-encryptie een belangrijke rol – een type versleuteling dat ervoor zorgt dat servers die jouw data monitoren niet ‘mee kunnen lezen’. De GDPR eist dat je zulke maatregelen neemt (‘versleuteling of pseudonimisering’) om de informatiebeveiliging te verzekeren. De meeste cloudopslagdiensten zijn hierop voorzien en hebben er al een goede gewoonte van gemaakt om alle data te encrypteren.  

Nee, “12345” is géén veilig paswoord

Natuurlijk kun je zelf ook heel wat doen aan de veiligheid van je klantendata die in de cloud opgeslagen zitten, bijvoorbeeld door geen onveilige paswoorden te gebruiken. Een sterk wachtwoord is minstens acht tekens lang en bevat geen makkelijk te achterhalen woorden zoals je voor- of achternaam of je bedrijfsnaam. Idealiter stel je het samen uit hoofdletters, kleine letters, cijfers én symbolen.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.