Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Koudwatervrees om je eerste werknemer aan te werven?

Geschreven door
Isabelle Eygenraam

Je eerste werknemer aanwerven: het blijft voor iedere ondernemer een spannend moment. Wanneer zet je de stap? En wat komt er allemaal kijken bij zo’n eerste aanwerving? Tips om het grondig doch efficiënt aan te pakken. 

Wanneer is het tijd om je eerste werknemer aanwerven?

Veel beginnende ondernemers zijn er onzeker over: heb ik écht nood aan een extra werkkracht of lijkt dat alleen maar zo? Misschien is de drukte slechts tijdelijk, en volstaat het om even een tandje bij te steken. Of misschien heb je nood aan een freelancer die gespecialiseerd is in een domein waarin je je zelf niet wil of kunt verdiepen (de boekhouding is daarvan een klassiek voorbeeld). Toch zijn er een aantal alarmsignalen die je beter niet negeert, zeker niet wanneer ze wekenlang aanhouden. Enkele voorbeelden van tekenen die aangeven dat het geen overbodige luxe is om een eerste werknemer aan te werven: 

  • Je moet geen prospectie meer doen. De klanten komen vanzelf bij je aankloppen. Wat dan weer resulteert in onderstaand luxeprobleem. 

  • Je moet opdrachten weigeren. Omdat je simpelweg de tijd niet hebt om aan de hoge vraag naar je diensten te voldoen. 

  • Je werkt meer uren per week dan je zou willen. Hoeveel uren dat exact zijn, moet iedere ondernemer voor zichzelf uitmaken. Het komt erop aan de balans te bewaren

Ben je klaar voor een eerste aanwerving?

Heb je voor jezelf uitgemaakt dat het werkelijk tijd is voor die eerste werknemer? Bereid je dan voor op de extra taken die een aanwervingsproces met zich meebrengt. Want voor je die eerste collega aan boord hijst, heb je als baas in spe nog wel wat werk voor de boeg. Hieronder zetten we enkele aandachtspunten op een rij. 

Schrijf een vacature uit 

Alles begint met een aantrekkelijke vacaturetekst, die je vervolgens via de juiste kanalen verspreidt: je netwerk, vacaturesites, LinkedIn, je eigen website, etc. Denk goed na over de jobomschrijving en schakel zeker een tweede lezer in voor je de vacature openbaar maakt. 

Breng je budget in kaart 

Een werknemer is een zware kostenpost. Breng dus goed in kaart hoeveel je eerste werknemer je waard is – letterlijk dan; hoeveel euro’s. Ga je voor een junior- of seniorprofiel? Het eerste profiel is doorgaans goedkoper dan het laatste, maar vraagt ook om meer begeleiding van jouw kant.  

Bereid je voor op extra administratie 

Als werkgever moet je allerlei sociale verplichtingen naleven. Zo moet je je bij de RSZ aanmelden als werkgever en een aangifte van tewerkstelling doen. Daarnaast moet je natuurlijk ook een arbeidscontact en -reglement opstellen. Maar geen nood, voor al die zaken kun je je laten bijstaan door een erkend sociaal secretariaat.   

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.