Leren presenteren: hoe je idee pitchen aan investeerders?

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Als ondernemer is het belangrijk je verhaal verkocht te krijgen. Een performante pitch is het ideale middel. Geen geboren presentator? Presenteren kun je leren gelukkig!

Als (startende) ondernemer is het belangrijk dat je jouw verhaal verkocht krijgt. Een pitch is het ideale middel om je product of dienst voor te stellen als een interessante investering. Geen geboren presentator? Presenteren kun je leren gelukkig!

Bereid je goed voor

Verzamel vooraf zoveel mogelijk informatie over de leden van je publiek. Wie zijn ze? Wat doen ze? Waarom komen ze naar je presentatie? Wat weten ze al over je verhaal? Schat je doelgroep juist in en maak je pitch op maat. Zo kun je je taalgebruik aanpassen, meer of minder jargon gebruiken, elementen weglaten of ze net extra in de verf zetten.

Weet wat je wil vertellen

Een sterke pitch bevat de belangrijkste elementen uit je businessplan:

  • Wie je bent als ondernemer: achtergrond, scholing, ervaring, netwerk, ...
  • Welk product of welke dienst je aanbiedt.
  • Hoe je daarmee geld wil verdienen.
  • Wie je (potentiële) klanten zijn, welke markt je beoogt en hoe je de marketing en sales wil aanpakken.
  • Wat je sterkte en USP (unique selling proposition) is: waarom klanten voor jou en je product kiezen.
  • Op welke investering je mikt: welk budget je zelf inbrengt en hoeveel je nodig hebt.
  • Wat de investeerder terugkrijgt: de ROI (return on investment).

Authenticiteit en transparantie, een onderbouwd plan van aanpak, realistische prognosecijfers en drive zijn zeker zo belangrijk.

Geef je presentatie structuur

Zorg voor een duidelijke structuur met een inleiding, kern en slotbeschouwing. Dat helpt je publiek om jouw verhaal te volgen en de kernboodschap te onthouden. Door de interactie te verhogen via een vraag, een quiz, humor of interpellerende beelden, versterk je de aandacht nog.

Vergeet de vorm niet

Kleed je presentatie visueel aantrekkelijk aan door sterke foto’s en grafische elementen te gebruiken, video’s te integreren en storytellingtechnieken toe te passen. Vermijd een overdaad aan tekst of bullet points; dat leidt je publiek makkelijk af. Met een welomlijnd format hou je de focus op jou als spreker.

Praktische tips

  • Wees kort en bondig, beperk je pitch tot 1 à 5 minuten.
  • Schrijf je pitch in spreektaal en in de tegenwoordige tijd. Dat vertelt makkelijker.
  • Grijp de aandacht met een krachtige opening.
  • Maak je pitch persoonlijk.
  • Toon je enthousiasme, verbaal en non-verbaal (lichaamstaal).
  • Blijf bij de kern van je verhaal.
  • Oefen je pitch geregeld.

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.