Leve het ondernemerschap!

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Naar aanleiding van de internationale week van de ondernemer van 14 tot 21 november staan we even stil bij het ondernemerschap in België. Hoewel de Belgen er nog wat terughoudend tegenover staan om de sprong te wagen, zien we dat België eerder goed scoort op wereldschaal.
 

Wie of wat?

De week van de ondernemer komt recht uit Groot-Brittannië overgewaaid en wordt al enkele jaren gevierd in talrijke landen, elke derde week van november.


Tijdens de Global Entrepreneurship Week vieren we de ondernemer en zijn wil om te ondernemen op diverse domeinen: innoverende technologie, sociale economie, solidariteit, milieu enz.
Maar wie of wat is juist een ondernemer? De meest eenvoudige definitie zou zijn een natuurlijke persoon die het risico neemt om fondsen en mensen te verzamelen teneinde economische doelstellingen te realiseren.
 

Alles begint met de sprong te dúrven te wagen.

Volgens het jaarverslag van 2016 over ondernemerschap op wereldschaal (bron: Amway)1 voelt de Belg er steeds meer voor om te ondernemen. En dat is behoorlijk goed nieuws! Nog volgens het jaarverslag staan 80 % van de Belgen positief tegenover ondernemerschap (dat is 7 % meer dan in 2015) en ziet 50 % van de Belgische 50-plussers het ondernemerschap als een interessante carrièrestap.

Maar we mogen ook niet te hard van stapel lopen, want zoals Victor Gilsing, hoogleraar Corporate Innovation & Entrepreneurship aan de Universiteit van Antwerpen, het zo correct verwoordt: 'De grootste uitdaging voor de Belg ligt in het feit dat hij de sprong moet durven te wagen.'

In 2016 werden overal in het land meer bedrijven opgericht: +7,2 % in Vlaanderen, +6,7 % in Brussel en +4,9 % in Wallonië, samen goed voor 90.000 nieuwe bedrijven. Bij Orange stimuleren we de ondernemer in je om de sprong te wagen.

En waar passen de vrouwen in dat verhaal?

Volgens het onderzoek van Amway denkt 32 % van de Belgische vrouwen eraan een eigen zaak op te starten (bij de mannen is dat 38 %). Dat vrouwen er moeilijker in slagen om hun dromen om te zetten in daden, is volgens Bernard Surlemont, hoogleraar Ondernemerschap aan de HEC, te wijten aan 'een gebrek aan vertrouwen in zichzelf en in hun capaciteiten'.
Een andere reden is dat ze meer moeite hebben om een evenwicht te vinden tussen hun werk en privéleven
 

Hoe stimuleert Orange het ondernemerschap concreet?

Orange stelt onder andere zijn kennis en netwerk ten dienste van Belgische en Luxemburgse start-ups via het programma Orange Fab.
De bedoeling? Bijdragen tot lokale innovaties en de start-ups ondersteunen in hun internationale groei.

 

Het eerste seizoen wordt al afgesloten op 30 november met de finale van Orange Fab. Daarna zullen we de winnaars van ons programma kennen. Je kan de grote finale trouwens bijwonen, als je je hier inschrijft.

Meer info over ons programma

 

 


[1] AGER2016, studie uitgevoerd tussen april en juli 2016 bij 50.861 respondenten in 45 landen.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.