Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Maak kennis met Hotjar, de webhulp die je zocht

Geschreven door
Simon van Cauteren

Als ondernemer investeer je veel tijd, energie en geld in je website, en je wil uiteraard dat die inspanningen iets opbrengen: een inschrijving op je nieuwsbrief, een offerte- of brochure-aanvraag of zelfs een aankoop. Maar ook als bezoekers niet tot actie overgaan, loont het om hun stappen te kunnen volgen. Het geheime wapen dat je hierbij helpt? Hotjar, een analyse- en feedbacktool die je heel wat interessante inzichten oplevert. Ontdekken waarop je bezoekers klikken? Check. Te weten komen hoelang ze op elke pagina blijven? Check. Hun scrollpatronen in kaart brengen? Dubbelcheck.

Heat maps: zien of het ‘klikt’!

Heat maps zijn een belangrijk Hotjar-feature waarmee je clicks of taps, scrolls en (op desktop) muisbewegingen in kaart kunt brengen, zodat je ziet hoe bezoekers interageren met je website. Niet zo spannend, denk je? Dan ken je de voordelen nog niet! Dankzij heat maps kom je te weten…

  • … of bezoekers misschien op elementen klikken die niet interactief zijn, zoals afbeeldingen of titels. Daar stop je dus beter links achter naar relevante pagina’s, want ‘doodlopende straatjes’ werken ontmoedigend en zijn nefast voor de user experience.
  • … waar je waardevolle informatie moet plaatsen: namelijk, daar waar veel bezoekers blijven stilstaan. Belandt de meerderheid bijvoorbeeld meteen onderaan de pagina, dan hebben ze wellicht heel wat belangrijke informatie gemist. Het omgekeerde komt ook vaak voor: bezoekers denken dat ze de volledige pagina zien en scrollen niet door, waardoor er opnieuw heel wat informatie verloren gaat.
  • … welke onderdelen je bezoekers afleiden van de essentie en dus verhinderen om bijvoorbeeld een bestelling te plaatsen.
Bezoekers op de voet volgen

Naast heat maps heeft Hotjar ook recordings in de aanbieding, waarmee je het parcours van bezoekers opnieuw kunt afspelen. Je ziet niet alleen de lijn die hun cursor aflegt (de ‘mouse flow’), maar ook wanneer ze bijvoorbeeld hun schermgrootte aanpassen, wanneer ze een pagina vernieuwen of een element uit een dropdown-menu selecteren. Recordings tonen maar al te vaak aan dat je bij het ontwerpen van een website lang niet enkel op je ‘buikgevoel’ mag vertrouwen …

Vragen staat vrij

Razend benieuwd naar wat je klanten eigenlijk van je website vinden? Vraag het hen gewoon! Hotjar heeft een ingebouwde survey-feature waarmee je gebruiksvriendelijke en gepersonaliseerde enquêtes opstelt. Zo verzamel je data in real time, op eender welk type device. Geen enkele website is ooit volledig ‘af’, dus je kunt alle feedback goed gebruiken.

Snel aan de slag gaan met Hotjar? Je hoeft alleen maar een stukje script toe te voegen aan je website. Wie Google Analytics ooit al installeerde, weet dat dat niet moeilijk is!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.