Maatschappelijk verantwoord ondernemen: meer dan een buzzword

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Tegenwoordig doet bijna elke organisatie wel iets met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar bedrijven die goede doelen sponsoren of investeren in hernieuwbare energie is meer dan een trend. MVO draait om duurzame en sociaal ondernemen, op vlak van economie, milieu én maatschappij. Benieuwd hoe jij het kunt aanpakken?

MVO: people, planet, profit

Voordat je zelf aan de slag kunt, moet je goed weten waarover MVO precies gaat, namelijk: als organisatie zoveel mogelijk meerwaarde creëren op vlak van economie (profit), milieu (planet) en samenleving (people) én tegelijkertijd negatieve effecten op die vlakken proberen te voorkomen. Bijkomende kenmerken zijn: 

  • De inspanningen om aan MVO te doen, komen voort uit een vrijwillig engagement en gaan verder dan de geldende wetgeving. 

  • MVO is een proces dat voortdurend kan verbeterd worden. 

  • De inspanningen gebeuren op maat van de organisatie en haar omgeving. 

  • MVO is geïntegreerd in de core business. 

  • Het proces verloopt in overleg en dialoog met stakeholders. 

Om het zelf toe te passen, begin je het best met een MVO Scan. Niet alleen bepaal je zo hoe goed je het nu al doet, je kunt ook doorklikken naar talloze inspirerende voorbeelden en tips. 

Maak je eigen MVO-beleid behapbaar

Als blijkt uit de scan dat je nog een lange weg te gaan hebt, helpt het om verschillende domeinen te onderscheiden waarop je verbeteringen kunt toepassen. Denk bijvoorbeeld aan producten en diensten, het productieproces, je keuze van leveranciers en locatie, … 

De voordelen van MVO voor jouw onderneming

Duurzaam en sociaal ondernemen is niet alleen goed voor de maatschappij en de economie, maar ook voor je onderneming. Er zijn tal van (in)directe verbanden tussen MVO en winst. Zo bespaar je bijvoorbeeld op energiekosten, zijn je klanten meer tevreden en blijkt je personeel gemotiveerder. Dat komt je reputatie ten goede, waardoor investeerders je aantrekkelijker vinden. Bovendien vergroot MVO de betrokkenheid van je stakeholders. Kortom, er is geen enkele reden om niet na te gaan hoe jij aan MVO kunt doen!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.