Marketing automation: zin of onzin?

Geschreven door
Simon van Cauteren

Onder marketing automation verstaan we het inzetten van technologie en tools die je helpen potentiële klanten (‘leads’ in marketingtermen) om te vormen naar échte klanten. Bepaalde taken en processen kun je immers automatiseren, wat je in theorie heel wat tijd bespaart. Maar heb je marketing automation wel nodig als kleine ondernemer? En welke tools zijn er zoal op maat van jouw onderneming? 

Wat is het verschil met een CRM-systeem?

Toegegeven, het verschil tussen marketing automation en CRM-systemen is niet altijd even duidelijk. Waar je met marketing automation op potentiële klanten werkt, gebruik je een CRM-systeem vooral om je bestaande klanten beter van dienst te zijn. Beide termen slaan dus op andere fases van de customer journey, maar het is hoe dan ook een goed idee om je CRM en je marketing automation op elkaar af te stemmen. 

Van manuele marketing naar automatisatie

Wie gebruik maakt van Hotjar of Google Analytics, weet dat je vrij eenvoudig inzichten kunt verzamelen over het gedrag van websitebezoekers. De kunst bestaat erin om iets met die inzichten te doen. Dan moet je eerst en vooral contactgegevens van websitebezoekers verzamelen, door hen bijvoorbeeld te laten inschrijven op je nieuwsbrief of hen een gratis download aan te bieden. Nu zou je elke bezoeker die een e-mailadres achterlaat, daarna individueel kunnen contacteren (of ‘remarketen’). Maar al snel wordt dat een onoverzichtelijke klus. In dat geval is marketing automation de oplossing. De technologie houdt het gedrag van elke lead voor je bij, en zo kun jij beter bepalen welke boodschappen je naar welke personen stuurt. 

Enkele budgetvriendelijke tools op een rijtje
  • Mailchimp is een handige tool waarmee je onder andere gepersonaliseerde nieuwsbrieven kunt opstellen. Er bestaat een gratis versie waarmee je tot 2.000 contacten kunt beheren en 12.000 e-mails per maand kunt sturen.  

  • Optimizely laat je toe om webpagina’s en apps te testen. Ideaal voor wie een website heeft met een mooi bereik. Je kunt de tool gedurende 30 dagen gratis uittesten. 

  • Heb je een groter budget te besteden en wil je meteen al je marketingonderdelen onder handen nemen? Dan is HubSpot een goede keuze. Een beperkt aantal functies kun je gratis gebruiken, maar je zult al snel naar de betalende versie willen overschakelen, wat vanaf zo’n 46 euro per maand kan. 

Opgelet met GDPR!

Sinds 25 mei 2018 is de GDPR van kracht. Daardoor mag je niet zomaar persoonlijke data (waaronder contactgegevens) verzamelen. Je hebt dus uitdrukkelijke toestemming nodig vooraleer je mensen bestookt met e-mails. Zorg ervoor dat je je aan de spelregels houdt! 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.