Meer mensen bereiken via Facebook: een stappenplan

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Facebook blijft een belangrijk online platform om mensen te bereiken én te binden aan je bedrijf. De recente wijzigingen in het algoritme maken de toekomst echter wat uitdagender voor bedrijven, of ze nu al jaren op Facebook zitten of er net mee beginnen. Daarom lijsten we hieronder enkele tips op waarmee je meteen aan de slag kunt.

Ga voor conversatie!

Op social media dien je je sociaal te gedragen. Het nieuwe algoritme van Facebook zet dat nog ‘ns extra in de verf. Voor bedrijven betekent het concreet dat ze méér moeten inzetten op conversatie. Het aantal ‘likes’ van je pagina bepaalt je succes dus niet meer. Voortaan word je zelfs afgestraft als je er te veel naar vist. Vooral voor kleine bedrijven is dat een mooie kans. Publiceer posts die reacties uitlokken. Stel vragen aan je doelgroep en ga het gesprek aan. Een goeie communicatiestrategie opzetten, is alvast een goed begin.

Op zoek naar influencers

Het helpt natuurlijk als er mensen zijn die de conversatie op gang trekken. Misschien ken je zelf iemand die gepassioneerd is door wat jouw bedrijf doet. Maar anders kun je altijd op zoek naar een relevante influencer. De juiste influencer is iemand die geloofwaardig jouw boodschap ondersteunt, jouw content deelt en het engagement van je doelgroep vergroot. Waar je influencers precies vindt? Deze handige gratis tool geeft je in een handomdraai een overzicht.

Check je statistieken

Meten is weten. Dat geldt niet alleen voor je marketingdoelstellingen, maar ook voor je Facebookpagina. Facebook houdt voor jou heel wat gegevens bij zoals het aantal bezoekers, het bereik van elke post en het engagement dat elke post opwekt. Met die gegevens kun je jouw posts beter afstemmen op je fans en zo je impact vergroten.

Gebruik een publicatieschema

Merk je dat je fans vooral op zondag online zitten? Dan hoef je niet elke zondag achter je computerscherm te kruipen. Je kunt posts inplannen op Facebook, zodat ze op het door jou gewenste moment verschijnen. Zo’n publicatieschema is erg handig en bespaart je tijd. Zorg voor genoeg regelmaat en houd rekening met de actualiteit. Gebrek aan inspiratie? Kijk ‘ns wat er ‘trending’ is op dit moment.

Durf ‘live’ te gaan

Eén van de nieuwere functies op Facebook is ‘Facebook Live’. Daarmee maak je live video op je Facebookpagina. Niet eenvoudig, want het vergt wat voorbereiding. Wat ga je doen? Hoe ga je het doen? Maar Facebook beloont je wel met een groter bereik. Gebruik de functie daarom op een moment dat veel van je fans online zijn voor het optimale resultaat.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.