Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Met je bedrijf op social media: welke kanalen kiezen?

Geschreven door
Stéphanie Etienne

We kunnen er niet omheen: inspelen op social media is een must. Maar zoals heel veel zaken geldt hier ook ‘less is more’. Je kunt niet overal aanwezig zijn, zeker niet als klein bedrijf. In dit artikel helpen we je bepalen welke kanalen jij het beste inzet.

Wat wil je doen en wie is je doelgroep?

Voor je een Facebook-, Instagram-, Twitter- en LinkedIn-account aanmaakt, moet je de vraag stellen wat je via social media wilt delen. Welke topics zijn relevant voor jouw bedrijf? Waarmee kun jij uitpakken? Ga ook na op welke platformen jouw doelgroep actief is. Zo gebruik je Snapchat beter niet om 50-plussers te bereiken en zal je minderjarigen niet snel op LinkedIn aantreffen.

Het juiste kanaal voor de juiste content

Wil je uitblinken in interactie en luchtige content? Dan is Facebook een logische keuze. Vind je een perfecte klantendienst belangrijk? Dan kun je Twitter inzetten. LinkedIn is dan weer het geknipte platform als je focust op B2B en een ‘corporate verhaal’ wilt neerzetten. Leent je bedrijf zich tot mooie visuals? Dan kies je voor Instagram. En of je nu met een van bovenstaande kanalen of nog wat anders aan de slag wilt: het loont de moeite om even wat research te doen en te kijken hoe anderen het aanpakken.

Zij hebben het begrepen…

Een van de bekendste twitteraccounts moet wel die van de NMBS zijn. Ze pikken slim in op de frustraties die eigen zijn aan het pendelen. Op Instagram zijn zowel IKEA, retail, restaurants en tatoeëerders goede voorbeelden, omdat ze hun producten of diensten bijzonder aantrekkelijk weergeven. Eén van de meest succesvolle Facebookpagina’s? Dat moet LADbible zijn. Hij blinkt uit in luchtige content en Facebook Live video’s die conversaties opwekken. Het grote voorbeeld voor LinkedIn is Coca-Cola, dat er regelmatig uitpakt met nieuwigheden.

Een laatste gouden tip

Het is ‘not done’ om een bericht van je Facebookaccount te copy-pasten naar je andere kanalen. Voor elk kanaal maak je het best eigen, unieke content. Voel je dus niet te beroerd om maar met één kanaal te beginnen. Eens je dat in de vingers hebt, kun je nog altijd uitbreiden.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.