Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Nieuwsbrieven versturen: 8 do's en don'ts

Geschreven door
Stéphanie Etienne

De nieuwsbrief voorbijgestreefd? Niet als je het slim aanpakt! Die zakelijke inleiding en veel te commerciële afsluiter mag je al meteen schrappen. Het gaat erom je lezer een interessante en persoonlijke blik achter de schermen te gunnen. Hoe je dat doet – en wat je beter níét doet – lees je hier. Als je zoveel tijd en energie investeert in je nieuwsbrief, wil je tenslotte toch dat hij gelezen wordt?

1. Gebruik een herkenbare huisstijl

Om de nieuwsbrief van jouw bedrijf te doen opvallen in iemands overvolle mailbox, is een herkenbare huisstijl broodnodig. Zonder iets van tekst te lezen, moet de ontvanger al weten met welk merk of bedrijf hij of zij te maken heeft.

2. Voldoe aan de GDPR

Op 25 mei 2018 treedt de GDPR (General Data Protection Regulation) in werking. Door die nieuwe wetgeving mag je niet meer zomaar persoonlijke data verzamelen van Europese burgers. Je lezers moeten kunnen aangeven of ze je nieuwsbrief willen ontvangen of niet. Ontdek hier aan welke regels je opt-in moet voldoen.

3. Vertel niet té veel

Probeer niet alles te vertellen, maar beperk je tot de belangrijkste zaken. Uit onderzoek van DDMA blijkt namelijk dat lezers maximaal vijf items willen lezen.

4. Denk na over je onderwerpregel

Een nieuwsbrief met een saaie of nietszeggende onderwerpregel verdwijnt al snel ongeopend in de prullenmand. In plaats van je e-mail de titel ‘Nieuwsbrief maart 2018’ te geven, licht je in de onderwerpregel beter al een tipje van de sluier op: welke interessante topics komen aan bod?

5. Blik achter de schermen

Prop je nieuwsbrief niet alleen vol met technische informatie of commerciële praatjes, maar trek de persoonlijke kaart. Hebben jullie een leuke teamactiviteit gedaan? Heeft jullie winkel of kantoor een make-over gekregen? Gun je lezer een blik achter de schermen.

6. Wég met die lange inleiding

In vijf regels uitleggen wie jullie zijn en wat jullie allemaal zullen vertellen in de nieuwsbrief? Hoeft niet. Als alles goed gaat, kan de lezer uit de onderwerpregel afleiden wat er te lezen valt. Je wil vermijden dat je lezer na een te lange inleiding al geen zin meer heeft om het vervolg te ontdekken.

7. Test en analyseer erop los

Er zijn heel wat gebruiksvriendelijke tools waarmee je aan de hand van A/B-tests kunt ontdekken welke artikelvolgorde of call-to-action het best werkt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook zien welke artikels het populairst zijn bij je lezers. MailChimp is – terecht – de bekendste en meest gebruikte tool voor e-mailanalyse en -testing.

8. Verwaarloos je mobiele lezers niet

Heb je er al aan gedacht dat bijna de helft van de lezers jouw nieuwsbrief op zijn of haar smartphone zal lezen? Ontwerp daarom een responsive nieuwsbrief met een lay-out die zich aanpast aan het scherm waarop de nieuwsbrief gelezen wordt.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.