Patiënten werven als tandarts, ondanks het reclameverbod

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Als tandarts mag je wettelijk geen reclame maken. Hoe werf je dan toch patiënten wanneer je net met je praktijk begint? Een SEO-vriendelijke website is alvast een sterk vertrekpunt, want online vindbaar zijn is in deze tijden een echte must. Maar wat kun je nog meer ondernemen om patiënten te werven via de digitale weg?

SEO-wat?

SEO staat voor Search Engine Optimization, wat betekent dat je website ‘zoekmachine-vriendelijk’ moet zijn. Hij moet met andere woorden content bevatten die relevant is voor wat mensen in Google opzoeken. Is je praktijk gevestigd in Leuven, dan zorg je er dus het beste voor dat de zoekterm ‘tandarts Leuven’ in de content van je site voorkomt – het liefst meerdere keren. Verder loont het ook om de zoektermen waarvoor je gevonden wilt worden op te nemen in de titels en subtitels van de teksten op je site. Een mooi vormgegeven website die relevante informatie bevat en SEO-vriendelijk is opgebouwd, helpt jou vast en zeker om patiënten te werven. Schakel een webdesigner in met kennis van zaken, zodat je website op-en-top professioneel is en betrouwbaarheid uitstraalt.

Wees vindbaar op het web

Niet alleen SEO helpt om digitaal vindbaar te zijn, uiteraard spelen ook de sociale media daarin een rol. Niets belet je om een professionele Facebook-account aan te maken waarop je praktische informatie meegeeft zoals de openingsuren, bereikbaarheid, en contactgegevens van je tandartspraktijk. Wanneer je eerste patiënten op Facebook inchecken bij de praktijk, creëert dat nog meer zichtbaarheid.

 

Daarnaast kun je je praktijk ook aanmelden op Google Places, zodat je ook in Google en Google Maps te vinden bent.   

Patiënten informeren via e-mail

Een e-mailbestand opbouwen van je huidige patiënten is een must. Via e-mail (of zelfs sms) kun je hen te allen tijde informeren over nieuwigheden in de praktijk of hen herinneren aan hun afspraken. Met deze strategie zul je niet rechtstreeks nieuwe patiënten werven, maar een digitaal patiëntenbestand helpt wél om een vertrouwensband te creëren met je huidige patiënten. Zulke optimale dienstverlening in combinatie met uitstekende patiëntenzorg levert je doorgaans al snel een goede reputatie op.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.