Prospectie: 3 tips om je klantenbestand een boost te geven

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Als zaakvoerder wil je je onderneming natuurlijk goed draaiende houden. En daarvoor heb je trouwe, maar ook nieuwe klanten nodig. Prospectie kan nuttig zijn om nieuwe klanten aan te trekken, maar onderschat daarnaast ook de kracht van een onderbouwde (digitale) marketingstrategie niet. Hier alvast drie acties die je kunt ondernemen om je klantenbestand die welgekomen boost te geven!

1. Prospectie: warm is het nieuwe koud

Met ‘cold calling’ doe je niemand een plezier (en al zeker jezelf niet). Vandaag is telefonische prospectie warm in plaats van koud. Daarmee bedoelen we dat jouw telefoongesprek met een prospect persoonlijk en hartelijk moet zijn. Doe je research: zorg dat je weet wie je aan de lijn hebt en wat zijn of haar functie binnen de organisatie precies is. Laat merken dat je je verdiept hebt in het bedrijf en kom snel to the point – je wil je prospect zeker niet het gevoel geven dat je zijn tijd verspilt met een ongeïnspireerd en standaard verkoopspraatje. Werk dus ook aan je ‘elevator pitch’. Leg in een of twee zinnen uit wie je bent en wat je te bieden hebt. Dat je diensten of producten waardevol zijn, daar ben jijzelf uiteraard rotsvast van overtuigd. Nu die toekomstige klant nog overtuigen met jouw enthousiaste verhaal.

2. Maak dagelijks een moment vrij om aan prospectie te doen

De kans is groot dat belrondes naar prospecten niet je favoriete dagbesteding zijn. Per slot van rekening heb je ook nog een zaak te runnen. In dat geval kun je twee dingen doen: prospectie uitbesteden aan een medewerker (gesteld dat je die hebt) of er dagelijks tijd voor vrijmaken in je eigen agenda. Kies een goed moment uit om je prospectietelefoontjes af te werken, in de voormiddag bijvoorbeeld. Dat uurtje rondbellen van tien tot elf vormt misschien zelfs een welkome afwisseling wanneer je een berg administratie hebt af te handelen.

 

Tip: ga georganiseerd te werk. Hou bij wie je wanneer hebt gebeld en wat zijn of haar reactie was. Er zijn genoeg handige digitale tools waarmee je je eigen ‘prospectiesysteem’ kunt creëren.

3. Werk aan je digitale marketingstrategie

Nieuwe klanten binnenhalen hoeft niet per se via de telefoon, het kan ook online. Meer nog, voor heel wat producten en diensten wenden mensen zich vandaag in eerste instantie tot het internet. Met een goede digitale marketingstrategie kun je daar heel gericht op inspelen. Neem je website eens kritisch onder de loep: speelt hij in op concrete vragen van mogelijke klanten? Ben je met je onderneming al aanwezig op sociale media en zo ja, welke? Misschien bevinden jouw nieuwe klanten zich in groten getale op Instagram, terwijl jij nu vooral op Facebook inzet. En zelfs met een klein budget kun je al online adverteren, dus waar wacht je nog op?

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.