Retentie: zó hou je goede medewerkers aan boord

Geschreven door
Isabelle Eygenraam

De juiste werknemers vinden is een uitdaging, maar hen aan je onderneming binden is dat nog veel meer. Ontdek hoe jij aan retentie kunt doen.

Als ondernemer is de perfecte werknemers binnenhalen al een hele klus, maar ze aan je organisatie binden is nog andere koek. Retentie zou dan ook een grote pijler binnen je HR-beleid moeten zijn. Een competitief loonpakket is een mogelijke factor, maar daar blijft het niet bij. Enkele concrete tips op een rijtje.

Financiële beloning

Hoe je het ook draait of keert, de meeste mensen werken omdat ze een loon willen verdienen. Eerst en vooral bepaal je dus welke bedragen conform zijn met de loonschalen voor jouw sector. Dat loon kun je dan aanvullen met fiscaal interessante beloningen. Zorg ervoor dat al je medewerkers intern gelijk verloond worden! En als je bedrijf het goed doet, maak dan met een financieel extraatje duidelijk dat dat de verdienste is van je hele team.

Een hoog loon garandeert het welzijn van je werknemers niet

Met een aantrekkelijk loon alleen kom je er niet. Het welzijn van je medewerkers is minstens even belangrijk. Factoren die daartoe bijdragen, zijn onder meer:

  • Een mooie work-life balance
  • Flexibele werkuren. De nieuwe Wet Peeters biedt je alvast de tools om hiermee aan de slag te gaan.
  • De mogelijkheid tot zelfontplooiing.
De motivatie aanwakkeren

Een kleine onderneming staat of valt met haar medewerkers. Het is belangrijk dat alle neuzen in dezelfde richting staan en dat iedereen de missie nastreeft. Daarom is het niet alleen een goed idee om je medewerkers om inbreng te vragen, maar ook om verantwoordelijkheden met hen te delen. En als je je medewerkers verantwoordelijkheid geeft, moet je hen evenredig behandelen. Een betuttelend uren-registratiesysteem werkt behoorlijk demotiverend. Open en transparante communicatie tussen werkgevers en werknemer is een must om hen gemotiveerd te houden!

Employer branding: het beste van HR en communicatie

Communicatie zonder dat daar ook iets achter zit, is uiteraard niet de bedoeling. Met employer branding tracht je jezelf als werkgeversmerk te profileren. Niet zozeer door mooie woorden, maar vooral door waarden en normen: waar sta je voor, hoe maak je dat waar en welke rol spelen je medewerkers daarin?

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.