Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Snackable content: onmisbaar voor wie de klant van vandaag wil bereiken

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Elke dag duiken er nieuwe marketingtermen op. De kans is dan ook groot dat je tijdens een gesprek, een lezing of een vergadering woorden hoort vallen die wel enigszins vertrouwd klinken, maar waarvan je de betekenis niet exact kent. Valt snackable content voor jou in die categorie? Lees dan zeker verder!

Een overdaad aan informatie

De consument van vandaag krijgt een massa informatie op zich afgevuurd en is vaak niet in staat om die te verwerken, laat staan grondig te analyseren. Die overdaad aan informatie heeft er bovendien voor gezorgd dat de aandachtsspanne van de gemiddelde consument flink geslonken is. Om er een (choquerend) cijfer op te plakken: studies wijzen uit dat we ons nog amper 8 seconden ergens op kunnen concentreren, terwijl dat in 2000 nog 12 seconden was. Ellenlange content is dus uit den boze. Wie zijn boodschap bij zijn doelpubliek wil krijgen, heeft geen andere keuze dan zich aan te passen aan deze veranderende omstandigheden.

Opsplitsen geblazen

Om je boodschap zo licht verteerbaar mogelijk te maken, moet je hem opkappen in kleine deelboodschappen die je met mondjesmaat aan je doelpubliek voert. En dat is nu precies wat bedoeld wordt met snackable content of – zelfs hier slaat de verkorting toe – snack content.

Dit soort content heeft zijn naam natuurlijk niet gestolen: ze is bedoeld om te ‘snacken’ of snel tussendoor te consumeren. Ze is kort, aantrekkelijk en makkelijk te verspreiden. Dit filmpje vat het mooi én snackable samen.

Simon Cachera, medeoprichter van marketingbureau Victor et Simon, benadrukt het potentieel van snackable content: “Snack content is ideaal om als merk in de newsfeed van (potentiële) klanten – de stroom aan berichten die op sociale media voorbijkomen en waarmee je dus een groot publiek bereikt – te verschijnen en sluit perfect aan op de ‘mobile-first approach’ die je nu het beste hanteert.”

Snackable content in de praktijk: toptips
  • Beelden, beelden en nog eens beelden. Op sociale media halen posts met een afbeelding maar liefst 50% meer clicks dan berichten die het zonder visual moeten doen. Bovendien worden ze gretiger gedeeld.
  • Begin niet in het wilde weg te publiceren, maar neem je doelpubliek onder de loep. Waar zijn mensen naar op zoek? Met welk soort boodschap trek je hun aandacht? Wat wil je hen vertellen?
  • Kwaliteit haalt het altijd van kwantiteit. Je bereikt meer door af en toe waardevolle content te posten (laat ons zeggen: één keer per week) dan door je publiek dagelijks te bombarderen met overbodigheden.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.