Waarom een blog niet zou misstaan in je communicatieplan

Geschreven door
Stéphanie Etienne

Heb je als ondernemer een verhaal te vertellen en ben je bereid tijd en moeite in je marketing te investeren? Dan hebben we één goede raad: begin met bloggen!

Ben je er helemaal van overtuigd dat de marketing en communicatie van je onderneming beter kan, maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Als je een interessant verhaal te vertellen hebt, is bloggen een goed idee. Hieronder verklappen we je waarom deze vorm van content marketing interessant is voor jou én hoe je het aanpakt.

Content marketing: inzetten op duurzame relaties met je klanten

Als ondernemer is het niet alleen van cruciaal belang om het juiste publiek te bereiken, maar ook om mensen aan je onderneming te binden. En dan is een blog geknipt: je zet immers niet in op snelle resultaten, maar je bouwt aan duurzame relaties met je klanten door hen informatie op maat voor te schotelen waarop ze kunnen reageren.

Bloggen en het geheim van SEO

Anno 2018 draait marketing en communicatie niet zozeer om zichtbaarheid, maar om vindbaarheid. Je houdt bij het bloggen dus maar beter de fundamenten van ‘Search Engine Optimisation’ of SEO in het achterhoofd. Zo helpt het wel om de hoeveelheid content op je website uit te breiden, maar is het nog belangrijker om relevante zoekwoorden te gebruiken, unieke content te creëren en de taal van je doelgroep te hanteren. Als al die factoren goed zitten, zal je beter scoren in Google en andere zoekmachines – en dus ook sneller gevonden worden door nieuwe klanten.

Zet jezelf in de markt met je blog

Tot slot helpt een goede blog je ook om een betere reputatie op te bouwen en je te onderscheiden van concurrenten. Denk bij elke blogpost dus goed na of alles past binnen het grotere verhaal dat jij vertelt, van woordkeuze tot afbeeldingen. Kies in elk geval voor inhoud waaruit jouw expertise duidelijk wordt. Als je het slim speelt, zijn nieuwe blogposts bovendien ideaal om te delen via je social media.

Enkele gouden regels voor ondernemers die (willen) bloggen

Hoewel bloggen wel wat toewijding vraagt, is het een investering die je op termijn meer conversies oplevert, zonder dat je grote budgetten moet vrijmaken. Enkele best practices:

  • Schakel een freelance copywriter of marketingbureau in als je geen kaas van SEO hebt gegeten, of verdiep je eerst in deze materie.
  • Begin nooit in het wilde weg aan een blog, maar zorg ervoor dat die deel uitmaakt van een breder communicatieplan. Je moet immers lang genoeg bloggen voor je er de vruchten van plukt.

Tip: via Wordpress kun je makkelijk een gratis blog beginnen mét geïntegreerde SEO en Social Media.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.