Wat kost een bedrijfswebsite?

Geschreven door
Simon van Cauteren

Wat kost een bedrijfswebsite? Veel ondernemers vragen zich dat af, gelet op hoe vaak dit op Google wordt ingetikt. Maar de reële prijs hangt af van veel factoren.

Vind jij het als ondernemer moeilijk om in te schatten wat een bedrijfswebsite je zou mogen kosten?
Troost je, je bent niet de enige. “Wat kost een website?” is een vraag die frequent in de Google-zoekbalk verschijnt. Maar zoals zo vaak hangt de totaalprijs af van heel wat verschillende factoren. Wij nemen er enkele onder de loep.

Koken kost geld

Iemand vinden om je website te bouwen, is niet moeilijk. En een basiswebsite laten maken, kost niet zoveel. Je hebt al een redelijk ‘goede’ website voor 1000 tot 2000 euro. Maar die prijs geeft niet het hele financiële plaatje weer. Je zit ook met kosten ná de oplevering. In feite is een website nooit helemaal af, aangezien een goede website bijvoorbeeld veel onderhoud vergt.

Welke factoren bepalen de kosten?

Eén richtbudget geven voor je website is dus moeilijk. Allerlei factoren hebben daar invloed op:

  • De omvang
    Hoeveel verschillende pagina’s moet jouw website bevatten?
  • Extra tools
    Wil je via een geïntegreerde webshop ook producten of diensten verkopen? Of moet een chatbot bepaalde taken (klantencontact) of processen uitvoeren?
  • Vaste kosten
    Hou ook rekening met de hosting en het onderhoud van je website, het SSL-certificaat, de registratie van je domeinnaam, …
  • Template of uniek ontwerp
    Volstaat een aangepaste template of wil je een speciaal voor jou ontworpen website?
  • Speciale wensen
    In hoeverre moet je website aan je wensen voldoen? Voldoen standaardoplossingen of wil je bepaalde functies à la carte? Dan kan het kostenplaatje snel oplopen.
  • Eigen inbreng
    Ga je zelf teksten schrijven, foto’s aanleveren en data invoeren of neem je daar een externe partij voor onder de arm? Je keuze geeft een grote impact op de totaalprijs.

 

Promotie van je bedrijfswebsite

Wanneer je nieuwe website eindelijk live staat, begint het pas. Want als niemand die weet te vinden, heb je er niets aan. Een ander belangrijk punt is dat je de inhoud boeiend en up-to-date houdt. Daarom is investeren in contentcreatie en promotie een must.

  • Contentcreatie
    Interessante blogartikelen en kwaliteitsvolle landingspagina’s gaan je website beter vindbaar maken in zoekmachines, wat meer en betere conversies oplevert.
  • Zoekmachine-optimalisatie
    Google vindt je website niet zomaar. Je moet zorgen dat ze gevonden wordt door de ranking van je website te verbeteren en het aantal bezoekers te verhogen.
  • Websitepromotie
    Door gericht te adverteren en in te zetten op e-mail- en content marketing raakt je website bekender, genereer je meer bezoekers en stijgen het engagement en de conversie.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.