Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes

Zo hou je je motivatie en die van je medewerkers op peil

Geschreven door
Isabelle Eygenraam

Wie zijn eigen zaak begint, doet dat ofwel omdat hij een unieke kans ziet en er onweerstaanbaar door wordt aangetrokken (‘pull’) ofwel omdat hij door omstandigheden in die richting rolt (‘push’). Die onderliggende motivatie bepaalt het onderscheid tussen ‘opportunity entrepreneurship’ en ‘necessity entrepreneurship’.

Opportunity entrepreneurship’ is een positieve benadering die verwijst naar zaakvoerders die staan te popelen om hun idee of concept werkelijkheid te zien worden. ‘Necessity entrepreneurship’ duidt op ondernemers die een eigen business beginnen omdat de markt hen weinig andere opties geeft.

Uit onderzoek blijkt dat ‘opportunity entrepreneurs’ in het algemeen gedurende langere tijd zelfstandig blijven dan ‘necessity entrepreneurs’ én dat ze gemotiveerder zijn. Toch kan het iedereen overkomen om op een bepaald moment de moed te verliezen. Klinkt dat bekend? Ontdek onze tips om jouw motivatie en die van je medewerkers op peil te houden.

Strategieën, doelstellingen, visie

Dat je je eigen baas bent, is uiteraard een groot voordeel, maar wanneer de twijfel toeslaat of je iets minder energie hebt, kan dit ook een nadeel zijn. Niemand vertelt je immers wat je moet doen, hoe je het moet doen, en waarom (tenzij je natuurlijk expliciet raad gaat vragen aan je omgeving). Om je op die mindere momenten toch uit de slag te trekken, moet je kunnen terugvallen op strategieën, doelstellingen en een duidelijke visie. Weten dát je je product of service verkocht wil krijgen, is bijvoorbeeld niet genoeg: je moeten weten waarom je dat wil. Waar sta je voor? Wat kun je voor consumenten betekenen? Om het met de titel van Simon Sinek’s bestseller uit 2011 te zeggen: “Start with why”

Jezelf omringen door enthousiastelingen

Anderen enthousiast over hun zaak (of hun huisdier, hun hobby, …) horen praten, geeft je energie. Dat betekent niet alleen dat jij je medewerkers regelmatig bij elkaar moet roepen om over jullie verwezenlijkingen te vertellen, hoe klein soms ook, maar evengoed dat je bij het aanwerven van personeel voldoende aandacht moet besteden aan de positieve instelling, gedrevenheid en energie die kandidaten uitstralen. Ook inspirerende boeken of quotes van andere ondernemers doen vaak wonderen, net als de TED Talks waar YouTube van uitpuilt. Het effect is soms slechts tijdelijk, maar dat maakt het niet minder echt – en soms is dat alles wat je nodig hebt om de volgende horde te nemen.

Motivatie verhogen = comfort zone verlaten

Het feit dat je een eigen zaak hebt opgestart, bewijst dat je lef hebt en niet terugdeinst voor een sprong in het diepe. Laat jezelf dan ook niet in slaap wiegen zodra alles op rolletjes begint te lopen, want de kans is groot dat jij net uitdagingen nodigt hebt om gelukkig en gemotiveerd te blijven. Dat hoeft niet per se te betekenen dat je op professioneel vlak risico’s moet beginnen nemen (te snel opschalen is bijvoorbeeld nefast voor je onderneming); ook kleine dingen kunnen helpen. Moedig jezelf en je medewerkers aan om eens iets te proberen dat al lang op het verlanglijstje staat – een weekendje vrijwilligerswerk doen, een alternatieve fietsroute naar het werk uitproberen of een nieuwe sport uittesten. De motivatie die je daaruit haalt, straalt onvermijdelijk af op andere aspecten van je leven – zoals je werk.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.