Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes
Local hero

Beerstorming: de brouwerij waar de klant écht koning is

Olivier (52) en Arthur Ries (26) zijn niet alleen vader en zoon, maar ook de trotse oprichters van Beerstorming, een brouwerij waar klanten hun eigen bier kunnen brouwen en commercialiseren. Een concept dat meer dan zomaar ‘vernieuwend’ was; het zorgde voor een regelrechte primeur toen het in 2015 werd gelanceerd in Sint-Gillis. Het doel? Bieren brouwen die de smaak van het publiek perfect weerspiegelen. Arthur en Olivier ontvingen ons met open armen in hun brouwerij en vertelden honderduit over het parcours dat ze samen hebben afgelegd.  

Geen enkele brouwerij gaf bezoekers de kans om hun eigen bier te brouwen
Van passie naar pitch

De bijzondere brouwerij van Olivier en Arthur ontstond vanuit hun gedeelde passie. “Ik had carrière gemaakt in de hotelsector, maar na 25 jaar hield ik het voor bekeken. Ik had zin om me op een nieuw project te storten”, steekt Olivier van wal. “Bij mij kriebelde het altijd al om te ondernemen”, vult Arthur aan. “Ik ben een enorme bierliefhebber en ik had bovendien net mijn diploma Marketing en internationale handel op zak. Beerstorming was de ideale uitdaging!”

De zoveelste brouwerij oprichten, daar bedankten de heren feestelijk voor. Olivier en Arthur wilden uit de band springen. “Het viel ons op dat geen enkele brouwerij bezoekers de kans gaf om hun eigen bier te brouwen. Er zijn wel pakketten op de markt waarmee je thuis aan de slag kunt, maar dan mis je nog de nodige kennis en het juiste materiaal”, vertelt Olivier. “Bier heeft weliswaar slechts vier basisbestanddelen, maar je kunt naar hartenlust ingrediënten toevoegen en experimenteren”, voegt Arthur enthousiast toe. “Als iemand ons vertelt dat hij geen bier lust, dan antwoorden wij steevast dat hij gewoon nog niet het juiste bier heeft gevonden.”

Iedereen bierbrouwer

De workshops die vader en zoon op donderdag en vrijdag op aanvraag organiseren, zijn zonder twijfel dé publiekstrekker van de brouwerij. “Elk bier dat we maken is uniek en afgestemd op de groep of de sfeer van de avond”, legt Olivier uit. “De workshops duren vier en een half uur. De deelnemers worden omringd door meesterbrouwers die hen door het productieproces gidsen en met raad en daad bijstaan. Nadat ze hun bier gebrouwen hebben, gaan ze naar huis met een growler van twee liter, gevuld met hun favoriete bier. Die growler mogen ze drie maanden later – wanneer hun eigen bier klaar is – opnieuw komen vullen. Tijdens de workshops proeft iedereen natuurlijk volop van onze bieren. Daarom serveren we voor de zekerheid altijd een stevige maaltijd!”, lacht Arthur.

“We verwelkomen ook met veel plezier groepen op teambuilding”, zegt Olivier. “Van A tot Z je eigen drank maken, samen beslissingen nemen, toegevingen doen, luisteren naar wat anderen te zeggen hebben: het is een activiteit die de banden tussen collega’s aanhaalt. En de deelnemers hebben alles zelf in handen, van de ingrediënten tot de naam van het bier!” Daarnaast brouwt Beerstorming speciale bieren voor restaurants of voor bijzondere gelegenheden. “Zo komen er bijvoorbeeld klanten langs om een bier te brouwen voor hun huwelijk”, verduidelijkt Olivier.

Het kan geen kwaad om een beetje gek te zijn. Integendeel: het maakt een wereld van verschil.
Niet vies van technologie

Beerstorming maakt gretig gebruik van sociale media en andere technologieën. Zo kunnen fans en klanten om de drie maanden via Facebook op hun favoriete bier stemmen. Ze komen de bieren natuurlijk eerst ter plekke degusteren, zodat ze met kennis van zaken kunnen oordelen.

De vijf bieren met de meeste likes gaan naar een jury, die vervolgens de knoop doorhakt. “Iedereen mag deel uitmaken van die jury”, vertelt Olivier. “De samenstelling is telkens totaal anders; we willen juryleden van diverse pluimage die representatief zijn voor de samenleving.” Arthur: “Wie zich graag kandidaat stelt, moet gewoon een mailtje sturen.” Olivier: “De meesterbrouwers vertellen de juryleden alles over de bieren, zonder hen te beïnvloeden in hun keuze.” Het uitverkoren bier wordt gecommercialiseerd en vervangt een van de vier bieren aan de tap. “De beslissing ligt volledig in de handen van het publiek. Het is al meer dan eens gebeurd dan onze favoriet niet wordt verkozen en dus nooit op de markt wordt gebracht!”

We willen niet alleen onze passie delen, maar we willen ook anderen besmetten met de biermicrobe
Our brewery is yours

Olivier en Arthur vinden het ontzettend belangrijk dat het publiek bij Beerstorming iets kan beleven. Ze zijn niet op zoek naar een bier dat hun merk perfect belichaamt, maar zetten de klant centraal. “Onze slogan ‘Our brewery is yours’ vat onze filosofie mooi samen”, legt Olivier uit. “We willen niet alleen onze passie delen, maar we willen ook anderen besmetten met de biermicrobe”, voegt Arthur toe.

Een beetje gek zijn kan geen kwaad

Zoals elke ondernemer hebben Olivier en Arthur hun portie tegenslagen al gehad, maar die zijn ze allemaal te boven gekomen. Het geheim achter hun succes? Innoveren. “Wij zijn bijvoorbeeld de allereersten in België die een CO2-neutraal bier hebben gelanceerd”, vertrouwt Arthur ons toe. “Mijn advies? Je moet voldoende lef hebben, maar ook doorzettingsvermogen en daadkracht. Daarnaast kan het zeker geen kwaad om een beetje gek te zijn. Integendeel: het maakt een wereld van verschil”, vindt Olivier.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.