Local hero

Belge une fois zet Belg-zijn centraal

Natacha Filipiak (28) en Arthur Renson (31) zijn een Belgisch koppel. Een tróts Belgisch koppel. Belgitude, of het Belg-zijn, zit in hun DNA en dat mag iedereen weten. Daarom brengen deze Brusselaars met hun merk Belge une fois én met hun gelijknamige concept store hommage aan ons vlakke land. Natacha en Arthur ontvingen ons in hun shop in de Marollen – in het hart van Brussel –  en vertelden honderduit over hun atypische parcours. Of over hoe ze zich, een beetje ondanks zichzelf, in het ondernemerschap hebben gestort.        

Belgen zijn zich niet bewust van hun typisch Belgische humor en zelfspot
Belge une fois: een ode aan de Belgische cultuur

Als Brusselaars pur sang werden Natacha en Arthur sinds hun prille kinderjaren in de Belgische populaire cultuur ondergedompeld. Aan die cultuur brengen ze met Belge une fois een eerbetoon. Natacha: "Ik heb enkele jaren in Frankrijk gewoond. Daar realiseerde ik me dat Belgen zich niet bewust zijn van die typisch Belgische humor en die bijzondere vorm van zelfspot. Ze kunnen hun Belgitude ook op geen enkele manier uitdrukken."

Bij Belge une fois vind je badges, posters, T-shirts en andere humoristische, complexloze spullen die knipogen naar de Belgitude. "Ons merk verwijst naar onze kindertijd en naar herinneringen uit onze jeugd", vertelt Arthur. "Eerlijk gezegd wist ik van sommige termen niet eens dat het belgicismen waren totdat ze in onze collectie belandden", bekent Natacha.  

"In het begin verkochten we onze artikelen online en op marktjes. We maakten ze ‘s avonds na het werk, en tijdens het weekend gingen we op zoek naar kopers", legt Arthur uit. "Zo kwamen we in contact met ons doelpubliek en hoorden hun mening over ons aanbod. Mensen deden zelfs suggesties voor nieuwe ontwerpen!"

Een 100% Belgische concept store

In 2014 storten Natacha en Arthur zich voltijds in hun Belge une fois-avontuur. Ze vullen hun dagen met ontwerpen en het uitdenken van nieuwe projecten. Maar ze missen het menselijke contact al snel. Wanneer ze in 2015 het voorstel krijgen om een pop-up store te openen, grijpen ze die kans dan ook met beide handen. De stap van een pop-up naar een concept store is snel gezet: eind 2015 openen Natacha en Arthur hun shop in de Marollen.         

De shop brengt meer dan 120 zorgvuldig geselecteerde Belgische ontwerpers samen. Natacha: "Al onze producten worden met de hand gemaakt. Dit artisanale werk staat voor kwaliteit: we besteden veel aandacht aan de afwerking van de producten en verwachten hetzelfde van de ontwerpers die we een platform geven."

Buzz op Facebook, en de bal ging aan het rollen

"We hadden allebei een veeleisende creatieve job, maar wilden samen eens iets doen", vertelt Arthur. "Wat ons ons over de streep trok, was een poster met belgicismen die ik had gemaakt", legt Natacha uit. "Die is viraal gegaan op de sociale media, waardoor we merkten dat er een echte vraag was. We zeiden tegen onszelf: als we er niet voor gaan, zullen we nooit weten of het iets kan worden. Kort daarna was Belge une fois een feit", aldus nog Arthur.        

Natacha en Arthur bouwen hun merk stap voor stap uit. Het is een kwestie van aanvoelen en testen wat werkt. "We hadden vier jaar geleden nooit gedacht dat we hier zouden geraken", bekent Natacha. "Belge une fois oprichten was voor ons tamelijk logisch, omdat we vanuit onze eigen behoefte vertrokken. Maar als iemand ons had gezegd dat we in 2018 een merk, een shop, een boek, … zouden hebben, hadden we het waarschijnlijk niet geloofd."

Spring zonder te veel na te denken en laat voldoende ruimte voor eenvoud
"Klanten worden vrienden dankzij de sociale media"

Arthur en Natacha zijn creativelingen in hart en nieren. Maar ook van sociale media hebben ze kaas gegeten. "In het begin postten we vooral productfoto’s, maar algauw hadden we zin in een iets persoonlijkere aanpak. We wilden de mensen achter het merk tonen. Op onze blog hebben we het over van alles en nog wat, en via verschillende socialemediakanalen staan we in contact met de community", zegt Arthur. "We houden van no-nonse berichten. Wij amuseren ons daar enorm mee, en onze klanten blijkbaar ook. Soms geven volgers ons raad op Instagram, of stappen ze de winkel binnen om te vragen hoe onze vakantie was. Eigenlijk zijn vele van onze klanten echt vrienden geworden."  

Gewoon durven en doen

"Blijf professioneel, maar amuseer je ook", benadrukt Arthur. Volgens hem moet je geloven in je project, voldoende lef hebben en je niet laten afschrikken. Natacha raadt huidige en toekomstige ondernemers dan weer aan om "te springen zonder te veel na te denken, en ook voldoende ruimte te laten voor eenvoud …".

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.