Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes
Local hero

Brutus: speels krachtvoer met een missie

In een container in hun achtertuin stellen Chantal Van Overstraeten (42) en Marie Coigné (36) elke week met liefde de smakelijkste én gezondste brooddozen samen. Die brengen ze met de fiets naar Gentse scholen, waar tientallen leerlingen staan te popelen om hun lunchbox open te maken. De twee mama’s gaven hun innovatieve bedrijfje de naam Brutus, een knipoog naar het Gentse Bruudduuze. Benieuwd naar hun drijfveren en toekomstplannen? Laat je inspireren door hun verhaal.

Vaarwel brooddoosstress

“Chantal is een waterval aan ideeën”, vertelt Marie. “Maar toen ze op een zomeravond afkwam met het idee voor Brutus, vóélden we dat er iets inzat.” Door één dag in de week de bereiding van de lunchboxen uit handen te nemen, geven ze ouders weer tijd om samen met hun kinderen te ontbijten. “Dat was iets waar we ook zélf behoefte aan hadden. Maar zo’n concept bestond gewoonweg nog niet”, weet Chantal. Met Brutus willen ze de brooddoosstress van ouders wegnemen én kinderen weer gezond leren eten.

Brutus is duurzaam op elk vlak, van ingrediënten tot transport. “We zijn daar enorm mee bezig”, zegt Chantal. “We maken gebruik van herbruikbare brooddozen, die we naar de scholen brengen én weer ophalen per fiets. Maar we werken ook uitsluitend met seizoensgebonden en biologische ingrediënten.”

De klanten van Brutus? Dat zijn onder meer drukbezette ouders zoals wij.
Drie uitdagende doelgroepen

Brutus heeft drie doelgroepen: kinderen, ouders en scholen. En dat vormt een hele uitdaging. “Kinderen gezond laten eten is niet altijd vanzelfsprekend. Daarom proberen we een speelse lunchbox samen te stellen. Maar we zien een positieve evolutie: de brooddozen komen almaar vaker leeg terug.”

Chantal en Marie passen hun ingrediënten aan, naargelang de feedback van de ouders en kinderen. Zo weten ze ondertussen dat sausjes moeilijk liggen. Gelukkig zijn hun kinderen de ideale proefkonijnen. “We willen niet alleen onze kinderen een evenwichtige lunch meegeven, maar álle kinderen leren wat gezond eten is. Een utopische missie, ik weet het!”, vertelt Chantal lachend.

Maar de rechtstreekse klanten zijn natuurlijk de ouders. “We proberen het hen zo makkelijk mogelijk te maken door hen via de website te laten bestellen én betalen”, zegt Marie. En dan zijn er nog de scholen: zij hebben een bijzonder drukke agenda, waardoor het niet altijd gemakkelijk is om een eerste gesprek vast te leggen. Toch is het Brutus al gelukt om een vierde Gentse school aan zijn klantenbestand toe te voegen. Het doel is om tegen eind dit jaar aan twintig scholen te leveren.

Passie en timing: twee springfactoren

Wat heeft Chantal en Marie overtuigd om de sprong te wagen en Brutus op de richten? “Brutus was een van de eerste ideeën waarin we allebéí ons ei kwijt konden”, zegt Marie. “Chantal heeft altijd een passie voor koken gehad en ik kan me helemaal uitleven in de communicatie.” Maar ook timing speelde een belangrijke rol. “Omdat we op privévlak alles hadden wat we wilden, hebben we niet lang getwijfeld: het voelt goed, dus we doen het gewoon!”

Als het goed voelt, moet je het gewoon dóén!
#ikeetbrutus

“Hoewel onze hoofdactiviteit – gezonde lunchboxen bereiden – niet echt valt te digitaliseren, merken we wel dat we online marketing nodig hebben om ons merk te verspreiden. Zo is er al een heuse Brutus-community op Facebook en Instagram”, vertelt Marie. In de toekomst willen de mama’s hun website gebruiksvriendelijker maken en nog meer klanten bereiken via social media.

Minder smeren, meer delegeren

Op dit moment is Brutus nog geen fulltimeactiviteit voor de twee onderneemsters, maar dat is wel het plan. “We willen nog hard groeien en zullen dus op termijn extra werkkrachten nodig hebben. We spelen bijvoorbeeld met het idee om samen te werken met een sociale werkplaats en een fietskoerierdienst, zoals het Gentse Cargo Velo. Twee initiatieven waar we volledig achter staan”, zegt Marie. Het koppel zal wel nog zelf de recepten bedenken, maar met een beetje hulp kunnen ze iets minder smeren en iets meer delegeren.

Wees (niet te) trouw aan jezelf

“Als we medeondernemers één advies mogen geven, dan is het: wees trouw aan je basisidee en je passie, maar stuur je werkwijze wel tijdig bij. Je kunt alles tot in de details plannen, maar uiteindelijk merk je pas al doende hoe je je werk het meest efficiënt aanpakt”, sluit Chantal af.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.