Hoofdstuk 2

Je verkoopt aan mensen, waarom zou je hun data dan niet verzamelen?

In zowat elke sector draait succes vandaag ook en vooral rond big data: hoe zit dat bij jullie?

 

Penninckx: ‘In 2005 al kregen onze winkeldames de taak om minstens 90 procent van de klanten ook effectief te registreren. Op naam verkopen dus. Voor ingenieurs was dat de logica zelve (lacht): je verkoopt aan mensen, verzamel dan ook zoveel mogelijk hun data. Vandaag heeft die aanpak ons flink wat voorsprong opgeleverd. We zijn van de ietwat amateuristische databases uit de beginjaren overgestapt op de allerbeste pakketten om al onze processen te managen.’

 

Maes: ‘Het werkt dubbel. Enerzijds kun je dankzij meer en betere data je klanten ook veel meer op maat benaderen. In tijden waarin mensen langs alle kanten bestookt worden met aanbiedingen en promoties, maak je daarmee ongetwijfeld het verschil. Anderzijds krijg je zo ook veel meer relevante informatie binnen, waarmee je terug kunt stappen naar je eigen productontwikkeling. Al die data goed op elkaar afstemmen: dat blijft een grote uitdaging, maar het maakt het ook boeiend en het zorgt finaal voor heel wat toegevoegde waarde.’

Hoe kun je de klant ook beter leren kennen als die niét alleen online winkelt?

 

Bracke: ‘In Nederland loopt vandaag in een aantal van onze Miss Etam-winkels al een proefproject met Google om, aan de hand van zogenoemde winkelbakens, ook het gedrag van klanten in fysieke winkels in kaart te brengen. Zo kunnen we bepaalde services in realtime aanbieden, in functie van de plaats in de winkel waar de klant zich op dat moment bevindt. Bijvoorbeeld promoties of advertenties op het moment dat je een bepaalde winkel binnenstapt. Dit voorbeeld bewijst meteen dat zelfs de grootste onlinespelers maar al te goed beseffen hoe belangrijk het fysieke koopgedrag blijft om relevante data te verzamelen.’