Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes
Local hero

Het verhaal van JusRé: sapjes boordevol vitaminen, liefde en passie

Sinds anderhalf jaar verkoopt Valérie Lemahieu verse fruit- en groentesappen in Beernem. Dat doet ze onder de merknaam JusRé, een samentrekking van Jules en Renée, de namen van haar eerste twee kinderen. Vandaag zijn haar gezonde sapjes te koop in verschillende winkels en horecazaken, en ziet de toekomst van JusRé er veelbelovend uit. Valérie verklapt jullie graag haar geheime ingrediënten voor een gezonde onderneming.

Cold-pressed juices met een twist

“Ik was al jaren bezig met sapjes en op een dag zei mijn man: ‘Valérie, dóé daar iets mee.’ Omdat ik een vrij impulsief karakter heb, ben ik er zonder veel nadenken voor gegaan”, vertelt ze. Het resultaat: JusRé, een gamma aan verse sappen met een twist. “Het pure sinaasappelsap blijft natuurlijk populair voor het ontbijt, maar daarnaast bied ik vooral maffe combinaties aan, zoals appel en munt of chiazaad met mango en spinazie”, legt Valérie uit. Het doel van JusRé is om op-en-top gezonde sappen met een maximale voedingswaarde te maken. Daarom worden de sappen koudgeperst of ‘cold-pressed’. “Het fruit en de groenten gaan in een verticale machine. Twee massieve platen schuiven dan heel traag naar elkaar toe en pletten ze. Bij een centrifuge ontstaat er verhitting, waardoor een stuk van de voedingswaarde verloren gaat. Maar met dit procedé blijven alle voedingsstoffen bewaard”, legt de ondernemer uit.

Het doel van JusRé is om op-en-top gezonde sappen met een maximale voedingswaarde te maken. Daarom worden de sappen koudgeperst of ‘cold-pressed’.
Van samples tot succes

“Ik ben begonnen met hier en daar wat samples af te zetten bij bakkerijen en lunchzaken. De volgende dag belden ze mij al op met de vraag of ik er nog kon brengen”, zegt Valérie. “Het was voor mij duidelijk dat ik er meer mee wou doen, maar ik had eigenlijk een heel toffe job. Gelukkig ben ik nog een tijdje halftijds kunnen blijven werken, waardoor ik de ruimte had om mijn zaak op te starten. Dan heb ik me voltijds op JusRé gestort, en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad,” meent Valérie, die van 10 sapjes per week evolueerde naar 22.000 per maand. “Ik ben vaak benieuwd wie al die sapjes opdrinkt als ik ze hier zie vertrekken! Daarom is social media zo leuk: via mijn kanalen heb ik heel wat interactie met mijn publiek”, zegt ze. De sapjes zijn te koop bij traiteurs, lunch- en ontbijtzaakjes, bakkers, groenten- en fruitwinkels, enzovoort. “Ik heb een heel tof cliënteel”, zegt Valérie. “Het zijn stuk voor stuk mensen die heel erg met gezonde voeding bezig zijn en bijvoorbeeld het perfecte sapje zoeken voor bij hun nieuwe recepten.”

Op de baan of in de frigo

Ondertussen is JusRé meer dan een fulltime activiteit voor Valérie en denkt ze eraan om iemand aan te werven. “Terwijl ik de ene dag continu in de frigo aan het werk ben, zit ik de andere dag van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat op de baan. Veel tijd om even aan mijn bureau te zitten om e-mails te beantwoorden blijft er dan helaas niet meer over. Een werkpuntje!”, vindt de bezielster van JusRé. “Maar mijn grootste uitdaging blijft de logistiek, al probeer ik die zoveel mogelijk uit te besteden”, zegt ze. “Ik werk met een product dat koel moet blijven en een beperkte houdbaarheid heeft. Normaal moet je sapjes die ‘cold-pressed’ zijn binnen de twee à drie dagen opdrinken. Maar dankzij een innovatieve techniek uit Noord-Korea, waarbij de flesjes een paar minuutjes onder hoge druk in een bassin met koud water gaan, zijn mijn sapjes tot drie weken houdbaar. Alleen zo is het voor mij mogelijk om B2B te werken”, legt Valérie uit.

Alle digitale wegen leiden naar JusRé

Voor Valérie is het digitale aspect van haar onderneming onmisbaar. “Mensen bestellen via zeven verschillende kanalen, waaronder telefoon, e-mail, WhatsApp, Messenger, … Als ik nog een fax had, zou die zelfs in het lijstje staan!”, zegt Valérie al lachend. “Ook mijn boekhouding zit in een app. Ik heb dan ook altijd mijn computer bij in de auto, zodat ik een back-up heb voor als de batterijen van mijn smartphone en tablet plat zijn”, vertelt ze. “Daarnaast is mijn website heel belangrijk, omdat ik er veel nuttige informatie kan uithalen. Zo zie ik makkelijk wie mijn site heeft bezocht, welke pagina’s de bezoekers wel of niet duidelijk vinden en hoe ze er zijn terechtgekomen.”

Ik ben vaak benieuwd wie al die sapjes opdrinkt als ik ze hier zie vertrekken! Daarom is social media zo leuk: via mijn kanalen heb ik heel wat interactie met mijn publiek.
To-do-lijstje, toekomstvisie en tips

Volgens Valérie staat JusRé nog in haar kinderschoenen en zijn er nog veel groeimogelijkheden. “De logistiek ontlasten, extra producten toevoegen zodat er grotere leveringen mogelijk zijn, overstappen op bioplastic, … Ik heb nog veel plannen! Een product wijden aan Gaspard, mijn jongste kindje, staat ook nog op mijn to-dolijstje”, zegt Valérie. “Ik kom veel mensen tegen die een goed idee hebben, maar eerst nog honderd-en-een dingen willen uitwerken voor ze de sprong wagen. Volgens mij is dat niet altijd nodig; ik heb dat ook niet gedaan. Eén ding weet ik zeker: ik ga nooit spijt hebben. Dit is een fantastische periode uit mijn leven, waar ik al zoveel plezier aan heb beleefd”, meent ze. Volgens Valérie kun je alles doen, als je het maar vanuit passie en liefde doet. “In mijn sapjes zit vijventwintig centiliter liefde en passie, en dat zijn zonder twijfel de belangrijkste ingrediënten”, sluit ze af.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.