Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes
Local hero

Kabaka, flexibele kartonnen speelhuisjes

Terwijl Audrey Charles (38 jaar) haar zoon zag spelen, kreeg ze een idee: speelhuisjes van karton maken waarmee kinderen plezier kunnen maken zonder dat ze daarvoor de woonkamer op stelten hoeven te zetten. Van het één kwam het ander: in 2015 richtte zij Kabaka op en sinds begin 2018 werkt ze nog halftijds om zich verder toe te spitsen op de ontwikkeling van haar bedrijfje. Audrey ontvangt ons thuis in Braine-l’Alleud en praat honderduit over Kabaka en haar schitterende speelhuisjes van karton…

Speelhuisjes die je makkelijk monteert en demonteert

Alle kinderen maken speelhuisjes, in hun kamer of in de woonkamer. Misschien denk je met enige trots aan je eigen bouwsels terug, maar als volwassene zal je moeten toegeven dat de ervaring heel wat minder aangenaam is wanneer je kind – of je kleinkind, petekind, nichtje, noem maar op – je woonkamer overhoop gooit. Om daaraan iets te doen kreeg Audrey Charles het idee demonteerbare en makkelijk op te bergen kartonnen speelhuisjes uit te vinden. "Kabaka, dat zijn zelf te bouwen flexibele kartonnen speelhuisjes die kinderen van 3 tot 6 jaar zelf kunnen versieren", legt Audrey uit. "Ze bestaan uit een aantal panelen – muren, ramen, deuren, geheime doorgang – die onderling gecombineerd worden met een montagesysteem dat ik met mijn designer Nicolas Bovesse heb ontwikkeld." Precies dankzij dat plastic montagesysteem, dat speciaal voor Kabaka werd bedacht, zijn de speelhuisjes uiterst makkelijk en snel te monteren. Ze zijn dus vlot van de ene kamer naar de andere te brengen, en wanneer het 's avonds bedtijd is, kan het speelhuisje in een mum van tijd gedemonteerd worden en opgeborgen achter een kast of onder een bed.

Kabaka, een lokaal en milieuvriendelijk product

Plastic panelen voor haar speelhuisjes waren voor Audrey uit den boze. "Ik zag de berg plastic speelgoed van mijn zoon toenemen. Hij speelde er enige tijd mee en daarna borgen we het op en wisten we niet wat ermee aan te vangen", vertelt ze. "Met kartonnen speelhuisjes speel je wanneer je wilt en je bergt ze op zonder dat ze veel plaats innemen. Is je kind erop uitgekeken, dan kunnen ze gewoon bij het oud papier." Dat is trouwens niet het enige voordeel, vertrouwt Audrey ons toe: "In tegenstelling tot hout levert karton een uiterst licht stuk speelgoed op, maar ook groot en niet te duur. Met karton zijn de mogelijkheden eindeloos." Het karton is overigens grotendeels gemaakt van gerecycleerd papier en alle speelhuisjes worden geproduceerd in een maatwerkbedrijf dat mensen met een beperking tewerkstelt. Kabaka is met andere woorden een onderneming met een sociaal hart, die plaatselijk gemaakt en milieuvriendelijk speelgoed verkoopt.

Ieder jaar hou ik een tevredenheidsenquête om na te gaan wat de mensen graag hebben
Kabaka, Creative Kids Inside

Momenteel zijn de speelhuisjes in vier modellen verkrijgbaar: het blanco speelhuisje dat kinderen helemaal zelf kunnen versieren, de speelhuisjes met tekeningen, de burcht en het ruimteveer.  Audrey denkt er niet aan het daarbij te houden: "Ieder jaar hou ik een tevredenheidsenquête om na te gaan wat de mensen graag hebben en om de producten te kunnen verbeteren." De speelhuisjes kunnen onderling gecombineerd worden tot een groter geheel en versierd met verf, vilt, masking tapes, zelfklevers, niets is onmogelijk. "Waarom houden kinderen zo van speelhuisjes? Ze maken er zelf hun verhalen, verbergen er zich, lezen er boekjes of doen er de dingen die kinderen graag doen. Het is hún plekje. Een speelhuisje kan zoveel tegelijk zijn."

Ondernemersbloed

Audrey werd in een ondernemersfamilie geboren en voelde het altijd al kriebelen om een eigen zaak te beginnen. Kabaka werd voor haar het kantelpunt: "Ik voelde dat Kabaka het juiste project was en dus ben ik ervoor gegaan", zegt ze. De voordelen van de Kabaka-speelhuisjes zijn dan ook talrijk: hun afmetingen (1,5 m hoog en 80 cm breed), het montagesysteem, de prijs (tussen 49 en 95 euro)... Ze zijn trouwens heel makkelijk te kopen, zowel online als in winkels, voegt Audrey eraan toe: "De Kabaka-speelhuisjes zijn te koop op mijn website www.mykabaka.com, in een aantal webshops en in enkele winkels die projectpartners zijn." Digitale communicatie is voor Kabaka essentieel om te slagen en te groeien. Daarom zet Audrey sterk in op haar website, maar ook op de sociale netwerken. Momenteel volgt zij trouwens een opleiding rond digitale marketing.

Tijd nemen en stap voor stap te werk gaan

Volgens Audrey is tijd een van de lastigste aspecten aan het lanceren van haar bedrijf: "Kabaka laten groeien vergt tijd en dat is soms een beetje frustrerend." Audrey werkt stap voor stap. "Je probeert, je corrigeert en je laat groeien", zo vat zij het samen. Overigens hoopt zij dat Kabaka zal kunnen blijven groeien. "Ik heb nog volop ideeën voor de toekomst. Zo zou ik graag een speelhuisje voor buiten ontwikkelen", droomt ze. "Als ik mijn doel zou moeten noemen, dan is het dat elk kind thuis een Kabaka zou hebben." Haar goede raad voor jonge ondernemers? "Tijd vrij hebben om je project uit te bouwen, het uit te proberen, aan te passen en te laten evolueren, en jezelf tijd gunnen om te slagen."

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.