Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes
Local hero

Kadonation maakt een cadeau geven nét iets makkelijker

Met vrienden samenleggen voor een cadeau is een fantastische aangelegenheid – tot je als organisator gefrustreerd achterblijft omdat de helft van de deelnemers zijn aandeel nog áltijd niet heeft terugbetaald. Die frustratie helpen Fabrice (22) en Jelle (30) met hun startup Kadonation de wereld uit. De ondernemers delen graag hun beweegredenen, visie en gouden tips.

De enige frustratievrije manier om geld in te zamelen

Kadonation is een platform dat familie, vrienden of collega’s toelaat makkelijker samen te leggen voor een cadeau. Het online potje kan de ontvanger besteden bij een van de partners, waaronder Zalando, Coolblue of A.S.Adventure. “Ons idee is een aantal jaren geleden ontstaan toen een vriendin van mij een iPod Touch vroeg voor haar verjaardag”, legt Fabrice uit. “Omdat ik die iPod Touch niet alleen wou geven, nam ik het initiatief om samen te leggen, maar dat liep helaas niet van een leien dakje. Het bedrag dat ik bijeengesprokkeld had, was bijlange niet genoeg om een iPod Touch te kopen”, vertelt hij al lachend.

Die bittere nasmaak van een groepscadeau wil Kadonation wegnemen. “Een cadeau geven is zo’n mooi moment, en dat moet zo blijven. Dankzij Kadonation hoeft niets dat moment nog te vergallen”, vult Jelle aan. Naast samenleggen voor een cadeau, kun je bij Kadonation ook als individu een cadeaubon kopen of een crowdfundingproject starten, zónder een al te groot percentage te moeten afstaan.

Problemen oplossen en werkgelegenheid creëren

“Het beste aan ondernemen is de vrijheid die je hebt om je eigen keuzes te maken en de impact die je hebt op de wereld of de maatschappij”, zegt Jelle. “Toen ik op mijn zestiende Richard Branson – de ondernemer bij uitstek – hoorde spreken, wist ik wat ik wou: problemen oplossen en tegelijk werkgelegenheid creëren”, gaat Fabrice verder. Toen hij achttien was, besloot Fabrice dan ook om Kadonation op te richten en enkele jaren later sprong Jelle mee op de kar. “Het is een gezamenlijke droom om niet alleen een werkgever te zijn, maar een góéde werkgever”, zegt Jelle. “Er zijn al genoeg mensen ongelukkig op hun job! Wij willen er echt zijn voor ons team.”

De envelop als grootste concurrent van Kadonation

In Frankrijk zijn er een aantal bedrijven die hetzelfde doen, maar in België en Nederland is het concept van Kadonation uniek. “Hier is onze grootste concurrent de envelop die op de receptie van een bedrijf ligt en waar iedereen een centje in steekt. Belgen zijn van nature redelijk conservatief en stappen niet snel af van oude gewoontes. Als nieuwe onlineservice hun vertrouwen winnen is dan ook onze grootste uitdaging”, zegt Jelle. De grootste doelstelling van het duo? Dat binnenkort alle Belgen die samenleggen voor een cadeau op z’n minst overwégen om Kadonation te gebruiken. Daarnaast is de startup van plan om in Nederland en andere Europese landen te groeien.

Onze grootste concurrent is de envelop die op de receptie van een bedrijf ligt en waar iedereen een centje in steekt
Balanceren en innoveren

Jelle en Fabrice zien vooral de voordelen van een digitaal bedrijf: je bent heel schaalbaar en kunt je product makkelijk verspreiden naar andere markten. “Wij geloven heel erg in automatisering en gebruiken dan ook veel digitale tools, van developmenttools tot taakverdelingspakketten. Maar we doen ook elke dag een stand-up om even de horen waar iedereen mee bezig is en hoe we elkaar kunnen helpen. Die balans tussen online en offline vinden we heel belangrijk”, legt Jelle uit.

Innoveren doet de startup altijd vanuit customer feedback. “Nu kun je bij Kadonation – op vraag van enkele klanten – bijvoorbeeld je pagina personaliseren met foto’s en video’s”, zegt Fabrice. “Maar ook onze individuele cadeaubon is er gekomen op vraag van de klant!”, vult Jelle aan.

Ondernemen is een rollercoaster

Volgens Jelle en Fabrice is ondernemen de beste leerschool. “Wat we vorig jaar deden, doen we nu al een pak beter. Het is geweldig om een evolutie te zien in je eigen kunnen.” Het beste advies dat het duo medeondernemers kan geven is een goed team samenstellen. “Je moet écht complementair zijn en niet gewoon doen alsof je het bent”, zegt Jelle. Daarnaast benadrukken ze het belang van een groot netwerk. “Je product mag dan nog zo goed zijn, als je het niet kunt lanceren via enkele grote partijen, vrees ik dat het moeilijk is om te overleven”, meent Jelle. “Ik zie ondernemen als een rollercoaster: je hebt altijd downs die gevolgd worden door ups. Als je daarop voorbereid bent, sta je al sterk in je schoenen”, sluit Fabrice af.

Ondernemen is als een rollercoaster: je hebt altijd downs die gevolgd worden door ups.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.