Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes
Local hero

Native Nation: influencers vertellen authentieke merkverhalen

In 2017 stampte Bert Marievoet Native Nation uit de grond, een creative influencer studio voor merken die socialmediagebruikers écht willen aanspreken. Zijn geheime ingrediënten? Creativiteit en een optimistische houding. Bert neemt je mee in het verhaal achter Native Nation.

Miljoenen mensen bereiken via influencers

De nieuwe algoritmes van de socialmediakanalen maken het merken wel erg moeilijk om zonder betalende posts bij fans terecht te komen. Daarom steekt Native Nation hen een handje toe. Al dan niet via influencers helpen ze merken om toch organisch – zonder advertenties – hun fans te bereiken. Wanneer Native Nation samenwerkt met influencers verspreiden zij die content op hun eigen account. “Zo bereiken we miljoenen mensen op diverse kanalen, van Instagram tot zelfs musical.ly”, vertelt Bert.

“Dankzij influencer marketing kun je nog aan authentieke storytelling doen – op voorwaarde dat je het creatief aanpakt. We sturen niet zomaar producten op naar influencers om dan te zeggen ‘doe maar iets’. Native Nation begeleidt hen intensief om creatieve concepten te bedenken”, legt hij uit. Volgens Bert zie je op Instagram nog te veel plat commerciële posts van matige kwaliteit. “Influencer marketing vertaalde zich vaak in een snelle selfie met een flesje parfum. Dat kon volgens mij stúkken beter. Uit die gezonde frustratie ben ik met Native Nation begonnen”, vertelt hij.

Dankzij influencer marketing kun je nog aan authentieke storytelling doen
Geïnspireerd door Silicon Valley

“Ik reisde voor mijn vorige job bij Twitter vaak naar San Francisco. Sillicon Valley – het walhalla van de startups – heeft me enorm geïnspireerd. Al die bedrijven proberen daar op hun manier de wereld te veranderen. Omdat ik besefte dat ik in een groot bedrijf geen grote veranderingen kon doorvoeren, ben ik op mezelf begonnen”, vertelt Bert. “Ik wou niet de persoon zijn die op zijn tachtigste in de zetel zit en zich afvraagt waarom hij het nooit heeft geprobeerd”, zegt hij al lachend.

Platform met 1100 content creators

Een van de elementen die Native Nation een voorsprong geeft op de concurrentie is haar uniek technisch platform waar 1100 content creators hun account aan koppelden. Daardoor krijgt Native Nation toegang tot specifieke data over hun volgers, zoals hun leeftijd of woonplaats. “Maar we kunnen bijvoorbeeld ook de valse, ‘gekochte’ volgers eruit filteren. Zo weten we niet alleen precies hoevéél volgers ze bereiken, maar ook wíé ze bereiken. En dat vinden merken heel belangrijk.” Ten slotte laat het platform hen toe om de interactie op de posts te meten.

De nieuwe generatie jongeren bereik je niet met klassieke tv-spots
Nativenation.eu

Native Nation staat nog maar in haar kinderschoenen. “Ons voornaamste doel is groeien in België. We zijn nu met acht werknemers, maar voelen dat er een stevig groeipotentieel is. Meer en meer merken zien stilaan de waarde van influencer marketing in”, meent Bert. Daarnaast wil Native Nation haar eerste stappen in het buitenland zetten. “We hebben niet voor niets de domeinnaam nativenation.eu gekozen!”, zegt Bert al lachend. De service van Native Nation speelt zich vooral online af en dat ziet Bert als een groot voordeel. “We hebben het geluk dat ons platvorm erg schaalbaar is, waardoor we het eenvoudig kunnen uitrollen naar onze buurlanden”, stelt hij vast.

Het glas is altijd halfvol

Bert gelooft dat je al veel kunt bereiken door positief te denken. “Als je maar dénkt dat je kunt groeien, privé of zakelijk, zal dat ook gebeuren. Maar als je al op voorhand vreest dat het niet zal lukken, ben je bijna gedoemd om te falen”, stelt Bert. “Daarom moet je als startup grote projecten durven aannemen. Je hebt misschien nog niet alle kennis in huis, maar je kunt on the way zóveel leren. Soms ga je eens op je bek, maar om iets te bereiken moet je gewoon durven dóén”, sluit hij af.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.