Laat je inspireren door unliiimited cadeaus voor de feestdagen

Inspirez-vous de nos cadeaux illimitééés pour les fêtes
Local hero

Odette Lunettes: een hip brillenmerk met oog voor marketing

Wat doe je als je je gading niet vindt op het Belgische brillenmarkt? Het heft in eigen handen nemen en gewoon zélf een brillenlijn starten. Dat is precies wat Eline De Munck en Bob Geraets hebben gedaan. Dankzij hun media-achtergrond wisten ze Odette Lunettes van meet af aan op de kaart te zetten. Benieuwd hoe ze dat deden? Lees vooral verder, want er vallen onbetaalbare tips te rapen.

Je product moet goed zijn, maar je moet je ook onderscheiden met een sterk verhaal
Wat je zelf doet, doe je beter

Odette Lunettes is ontstaan uit ondernemerszin en liefde voor originele brillen. “Ik was altijd lang op zoek naar toffe brillen, die dan nog eens heel duur waren. Ik vond mijn goesting niet in het brillenaanbod”, vertelt Eline. Bob was in die tijd regisseur bij de televisiezender waar Eline presenteerde. “Ik kreeg toen regelmatig mailtjes binnen met de vraag waar Eline haar bril had gekocht”, zegt Bob. “We moesten telkens doorverwijzen naar bepaalde opticiens of merken, en dus zagen we een opportuniteit. We wilden dat gewoon zélf doen”, gaat hij verder. Eline en Bob hebben maandenlang gebrainstormd over hun businessplan. “We zijn naar beurzen gegaan en hebben met opticiens gebabbeld. Er bestaat nu eenmaal geen YouTube-tutorial over hoe je een brillenmerk opstart”, stelt Eline.

Media-ervaring: hét USP van Odette Lunettes

“Ik had eigenlijk niets met brillen”, geeft Bob toe. “Voor mij hadden het evengoed teenslippers of sneakers kunnen zijn.” Maar Bob en Eline wisten dat ze een grote troef in handen hadden: media-ervaring. Die duidelijke USP was voor hen een belangrijke drijfveer om te starten. “We wisten hoe we met beelden, video’s en social media moesten omgaan. Een bril bestaat uit twee beentjes en een frontje, dat is bij elk merk zo”, legt Bob uit. Eline vult aan: “Je product moet goed zijn, maar je moet je ook onderscheiden met een sterk verhaal.”

Daarnaast is de visibiliteit van het duo een grote meerwaarde. “Veel media-aandacht kan ook iets negatiefs zijn, maar wij hebben het in ons voordeel gebruikt”, zegt Eline. Ondertussen zijn er al heel wat bekende koppen met een Odette Lunettes-bril op hun neus gespot, waaronder Dua Lipa en premier Charles Michel.

Ondernemersbloed, -zweet en -tranen

Zowel bij Bob als Eline zit het ondernemersbloed in de familie. Al sinds haar achttiende werkt Eline als zelfstandige. “Als freelancer een dienst aanbieden is toch nog iets helemaal anders dan een product verkopen”, stelt ze. “Je bent geen kleine schakel in een groter geheel meer, maar draagt opeens de eindverantwoordelijkheid van alles. Kleine ondernemers met grote ambities moeten ontzettend veel zelf doen, maar dat maakt het net leuk en spannend. ’s Avonds zorgeloos in de zetel ploffen zit er niet in, maar je voelt wel heel hard de vooruitgang die je boekt.” Als Bob en Eline een goed idee hebben, voeren ze dat bij wijze van spreken dezelfde dag nog uit. “In een groot bedrijf gaat daar waarschijnlijk veel meer tijd over”, vertelt Eline.

Go big or go home

Hoe de gemiddelde werkdag van Bob en Eline eruitziet? “Als één chaotische puinhoop!”, lacht Eline. “Ons motto is: ofwel doe je het goed, ofwel doe je het niet. Daarom hebben we onze pop-up bijvoorbeeld in het indrukwekkend Osterriethhuis op de Meir gevestigd, en niet in een klein, donker winkeltje in een zijstraat van een zijstraat.” De bezielers van Odette Lunettes geloven dat je soms risico’s moet nemen om het verschil te maken.

Ook aan ambitieuze toekomstplannen geen gebrek. “Ik zeg soms dat wij de nieuwe Ray-Ban willen zijn. The sky is the limit! Daar wordt Bob altijd gek van.”, lacht Eline. “Ik ben de realist”, verklaart Bob. “Ik zie het stap voor stap. Je moet eerst een hele berg beklimmen voor de ‘sky’ in zicht komt.”

Ons motto is: ofwel doe je het goed, ofwel doe je het niet
Gewoon beginnen

Het beste advies dat Eline en Bob aan medeondernemers kunnen geven? “Gewoon beginnen”, zegt Bob. “Veel mensen vragen ons hoe we met Odette Lunettes gestart zijn”, zegt Eline. “Het antwoord is heel simpel: door effectief iets te dóén. Doe je research!” Volgens de twee ondernemers moet je verhaal eerst en vooral kloppen en moeten er een aantal factoren meezitten. “Maar dan is het gewoon een kwestie van ‘the balls’ hebben om het te doen”, meent Bob.

Bob en Eline benadrukken ook het belang van een netwerk. “Vraag aan je ouders om te helpen, klop bij kennissen aan voor financieel advies, toets je creatieve ideeën af bij je connecties en reken op je vrienden voor emotionele steun,” raadt Bob aan. Eline knikt: “Een eigen zaak beginnen kun je niet alleen. Je moet weten wat je kunt, maar ook wat je niet kunt. Soms is het beter om bepaalde taken uit te besteden.” Al van in het prille begin hebben de stichters van Odette Lunettes geïnvesteerd in een digitale backoffice die gekoppeld is aan hun klantenbestand en stock. “Dat kunnen we iedereen aanraden”, meent Bob. “Gedaan met tijd verspillen aan Excels invullen of bestellingen doorgeven. Investeren in IT is superbelangrijk.”

Zin in een nieuwe bril? Ontdek het aanbod van Odette Lunettes!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.