Local hero

Collaboratieve levering door PiggyBee

In 2012 ontwikkelde David Vuylsteke, een voormalig geluidstechnicus met een passie voor ondernemen, het online platform PiggyBee. Gebruikers die een pakket willen versturen of ontvangen worden daarmee met elkaar in contact gebracht volgens het principe van zogenaamde ‘collaboratieve’ levering. PiggyBee gebruikt geen grote commerciële expediteurs, maar reizigers over de hele wereld, die instaan voor het vervoer van de pakketten naar hun bestemming. Hoewel het concept nog redelijk onbekend is, schiet collaboratieve levering toch stevig uit de startblokken. Dat blijkt duidelijk uit de twintigduizend gebruikers die zich al op het platform hebben aangemeld. Hier lees je het inspirerende verhaal van een gepassioneerd ondernemer en ontdek je het verhaal achter de succesvolle onderneming PiggyBee.

Een idee dat ontstond op vakantie

Tijdens een reis in Zuid-Afrika werd David Vuylsteke, een geluidstechnicus van opleiding maar een ondernemer in hart en nieren, zich bewust van de nood aan een service als PiggyBee. Net als David zijn er heel wat reizigers die ergens in het buitenland een product kopen dat ze in hun thuisland niet in de rekken vinden. Davids oplossing: hij doet een beroep op internationale reizigers. 'In Zuid-Afrika kochten we een potje crème, maar dat raakte thuis natuurlijk langzaamaan leeg. Ik wilde graag een nieuw potje, maar wist niet goed hoe ik dat moest aanpakken. Tot ik de vliegtuigen in de lucht bekeek en besefte dat ik gewoon contact moest opnemen met iemand die naar België zou reizen.'

Crowdshopping vs crowdshipping

David had niet meer nodig om zelf aan de slag te gaan en een eigen onderneming op te richten. PiggyBee, het platform voor collaboratieve levering, is al sinds 2012 online. Via het platform kan een vragende partij (diegene die een pakje wil ontvangen of versturen) contact opnemen met reizigers, die pakketten vaak van het ene naar het andere continent vervoeren. Met dit leveringsconcept biedt PiggyBee eigenlijk twee enigszins verschillende diensten aan, legt David uit: ‘Collaboratieve levering omvat eigenlijk twee benaderingen: crowdshipping en crowdshopping. In het eerste geval wil een aanvrager een artikel geleverd krijgen, terwijl in het geval van crowdshopping de aanvrager contact opneemt met een reiziger om een aankoop in het buitenland te doen en die bij hem of haar te leveren.’

Een pakket via PiggyBee (laten) leveren is heel eenvoudig. Na registratie op het platform kan de aanvrager op zoek gaan naar een reiziger, op basis van de stad of het land van vertrek en bestemming. De aanvrager krijgt dan een lijst met voorstellen, waaruit hij een reiziger kan kiezen op basis van diens profiel en ontvangen reviews. Om de uitwisseling vlot te laten verlopen kunnen de aanvrager en de reiziger overleggen via de eigen, veilige berichtendienst van het platform.

PiggyBee: een sterk beveiligd platform

Naast de berichtendienst heeft PiggyBee ook voor een veilige betaalmodule gezorgd. Als de reiziger een product aankoopt in het buitenland (crowdshopping), betaalt de aanvrager hem het juiste bedrag en de afgesproken leveringskost. De som wordt pas vrijgegeven als het pakket effectief geleverd is, als garantie voor de twee partijen. Als de levering bevestigd is en de aanvrager geen klachten heeft, worden de kost van het product en de afgesproken fooi overgeschreven naar de reiziger. Eenvoudig en efficiënt!

Het ondernemersvuur brandt al lang

Met PiggyBee is David Vuylsteke niet aan zijn proefstuk als ondernemer toe. Na zijn studies ging de creatieve duizendpoot meteen aan de slag als geluidstechnicus, tot hij op zijn vijfentwintigste zijn eerste eigen projecten op poten zette. Dankzij zijn opgedane ervaring was de oprichting van PiggyBee voor David geen onoverkomelijke opdracht. 'PiggyBee is redelijk spontaan ontstaan. Dankzij mijn werk in de evenementensector heb ik veel gereisd. Tegelijk legde ik me toe op mijn eigen projecten, zoals de wereldwijde online verkoop van audiomateriaal. Door die reizen en mijn ervaring in online verkoop en logistiek verliep de opstart van PiggyBee heel spontaan', legt David uit.

Een boeiende carrière als ondernemer

Volgens David zijn de woorden 'ondernemerschap' en 'passie' onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet alleen omdat een eigen start-up uit de grond stampen een flinke dosis passie vereist, maar ook omdat potentiële ondernemers al snel beseffen hoe boeiend ondernemerschap is. 'Eens je de smaak van ondernemen te pakken hebt, is het moeilijk om die weer los te laten', geeft de oprichter van PiggyBee toe. 'Het is wel niet verstandig om met de ogen toe zomaar in het diepe te springen. Praat vooral eerst volop over je idee en zorg ervoor dat je omringd bent door de juiste mensen. We hebben vaak de neiging om dingen voor onszelf te houden, maar het is beter om je ideeën te bespreken met mensen die een frisse, positieve blik kunnen werpen op je plannen', besluit hij.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.