Local hero

Seconde Nature: draag zorg voor jezelf en voor het milieu

Een babyzachte huid in een handomdraai, rimpels die verdwijnen als sneeuw voor de zon ... Veel mensen zweren nog bij traditionele verzorgingsproducten, ook al weten ze dat de beloftes van die producten eigenlijk uitgekiende reclamecampagnes zijn. Perrine Rase, de drijvende kracht achter het biologische cosmeticamerk Seconde Nature, heeft geen valse beloftes nodig en doet het zonder de schadelijke bestanddelen die gebruikt worden in de klassieke verzorgingsproducten. Waar het merk voor staat? Kwaliteit, ecologisch ontwerp en ethiek, voor een lichaamsverzorging die niet schadelijk is voor je huid en het milieu!

Een passie voor verzorgingsproducten die ver teruggaat

Perrine is al heel lang met cosmetica bezig. Als kind was deze 30-jarige Belgische onderneemster meer geïnteresseerd in verzorgingsproducten dan in het speelgoed waar jonge meisjes doorgaans mee dwepen. "Als klein meisje was ik zal verzot op alles wat met verzorging en cosmetica te maken had. Als ik met mijn mama naar de supermarkt ging, trok ik niet naar het speelgoed, maar naar de cosmetica-afdeling", vertelt Perrine.

Die passie zou niet meer verdwijnen, want ook wanneer Perrine jaren later communicatiewetenschappen studeert, blijft ze zich verdiepen in de wereld van de verzorgingsproducten. Nieuwsgierig als ze is, begint ze de labels van haar lievelingsproducten te analyseren. En ze stelt vast dat die vaak bestanddelen bevatten die schadelijk zijn voor de gezondheid en/of het milieu. "Ik zie me nog in mijn badkamer staan en de labels van mijn cosmetica ontcijferen", vertelt ze. "Ik heb ze bijna allemaal in de vuilnisbak gekieperd en ben voor het eerst in mijn leven naar een biowinkel gegaan. Ik ben ook begonnen met het creëren van verzorgingsproducten voor mijn vriendinnen, die vonden dat ik daar talent voor had, ook al klopten de formules niet altijd."

Biologische cosmetica, op elk vlak

Niet veel later, zodra ze haar diploma op zak heeft, beslist Perrine om haar universitaire opleiding en kennis van cosmetica aan te wenden om haar eigen bedrijf en merk in biologische cosmetica op te richten. "Ik ben me blijven verdiepen in cosmetica en het leek me wel leuk om te starten met een project dat is opgebouwd rond mijn waarden, wie ik ben en waar ik van hou."

Seconde Nature maakt dus natuurlijke verzorgingsproducten voor gevoelige huidtypes die de agressieve commerciële producten moeilijk verdragen. Het gamma van Seconde Nature wordt verkocht bij apotheken en drogisten, maar ook in de eigen onlineshop, en telt zeven verzorgingsproducten die zacht zijn voor de huid en voor de natuur. "Wij hebben geen toiletartikelen zoals douchegel of shampoo, wel verzorgingsproducten voor het gezicht, bodylotions en handcrèmes op basis van natuurlijke actieve bestanddelen en zonder schadelijke stoffen.

Seconde Nature verkoopt niet alleen producten die door hun formule biologisch zijn, maar kiest ook voor ecologische verpakkingen die breken met de traditie van plastic verpakkingen. "Ik vind het belangrijk om producten te creëren die voor zo weinig mogelijk afval zorgen", vertelt de onderneemster. "Ik heb er dan ook voor gekozen om haast uitsluitend met glazen potjes te werken, die eenvoudig opnieuw te gebruiken zijn." Naast het verkopen van natuurlijke verzorgingsproducten, organiseert het merk samen met een drogist ook workshops rond verzorging. Tijdens zo'n workshop kun je kennismaken met de producten van Seconde Nature, maar ook gewoon samen met vrienden je huid een avond lekker verwennen met heerlijk zachte producten.

Een eigen bedrijf starten: niet eenvoudig, wel boeiend

Seconde Nature oprichten was niet evident voor Perrine, zeker niet op de prille leeftijd van 23 jaar. Zoals ze zelf aangeeft, was het een hele onderneming om met bijna geen geld een eigen bedrijf te starten. "Er moest heel veel gedaan worden: communicatie,  community management, de formules van onze producten creëren, de verpakkingen testen,… Dat kost allemaal geld en er gelden strikte regels. In het begin kan alles ingewikkeld lijken en worden je ambities misschien wat afgeremd, maar ik zag het als een persoonlijke uitdaging en ben trots dat ik het voor elkaar gekregen heb", geeft Perrine toe.

Om te slagen is het belangrijk dat je je met de juiste mensen omringt: mensen met een objectieve mening die je niet onzeker maken. "Je vrienden en familie houden van je, maar hun bezorgdheid kan ook op jou overslaan. En ondernemen, dat is op weg zijn naar een onbekende bestemming. Het kan bijvoorbeeld interessant zijn om bij een activiteitencoöperatie aan te kloppen. Zij kunnen je helpen en benaderen je project met een objectieve blik", legt ze uit. Nog een vaststelling van Perrine: ondernemen is vooral een beetje gek zijn. "Je hebt je skills en de juiste begeleiding nodig, maar een beetje gek zijn helpt ook", besluit ze.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en krijg de laatste nieuwtjes in je inbox.